Digitalisaation
ihmeitä ja ihmettelynkin aiheita näkyy melkein päivittäin milloin missäkin
mediassa, niin sähköisessä kuin perinteisessä paperisessakin. Työskentelyn
muuttuessa vieläkin enemmän bittipohjalle, muuttuvat tiedon määrän ja sen
varastoinnin hallinta myös samaa tahtia. Ja ero entisin aikoihin on suuri.
Konkreettisimmin
tämän huomasi toimistomme muuton yhteydessä, kun kävimme selvittelemään hyllykaupalla
olevia asiakasmappeja. On siinä kopiokone laulanut, kun erilaisista
yrityssuunnitelmista, rahoitushakemuksista ja vaikka tuotantotilojen
piirustuksista on vuosien saatossa kopioitu ”vastasen varalle” mappeihin. Kyllä
aika rankalla kädellä näitä kannettiin tuhottaviin asiakirjakasoihin eikä
paperisia asiakasmappeja juurikaan uusiin tiloihin toimitettu.
Bitit
ovat tulleet tilalle. Itse olen ollut vajaan pari vuotta Ketillä hommissa eikä
yhtään asiakastietoa ole paperille tulostettuna. Kaikki data ja dokumentit ovat
suojatuissa ja varmistetuissa verkkokansioissa, joista ne löytyvät tarvittaessa
vaikka tien päältä.
Nauratti
ihan, kun kierrätykseen oli menossa iso läjä vanhentuneita kirjekuoria, eikä
ehdotukseni niiden käytöstä sisäiseen postiin mennyt läpi.. Taitaa viestit
liikkua nykyään pikkusen livakammassa muodossa.
Poisoppimista
digiaika on myös. Vaikka olevinaan pitää itseään nohevana näiden bittivehkeiden
kanssa, niin eivät uudet tavat toimia ole vielä selkäytimeen menneet. Tässä
muutama päivä sitten oli tarve saada A4-paperi tiedostona yhdelle nuorelle (19
v.) ja kun rupesin selittämään tälle puhelimessa, että heti laitan kun pääsen
skannerin äärelle, niin kuului aavistuksen ihmettelevä ehdotus, että jospa ottaisin
kuvan kännykällä paperista ja lähettäisin puhelimella… Pieni henkinen puna
taisi nousta kasvoilleni, kun totesin, että joo-o, tosiaankin, taitaisihan
sekin olla mahdollista.
Itse
asiassa kännykkäkamera on varsin käyttökelpoinen apuväline moneen tarpeeseen.
Liikkeen varaosatiskilläkin on tukevampi olo keskustella, kun hataroiden
teknisten tietojen tueksi on näyttää kuva hajonneesta osasta. Sosiaalisen
median puolellahan kamera on ihan must, pienet videonpätkät ovat jo suositumpia
kuin pelkät kuvat, olipa kyse henkilökohtaisten elämäntilanteiden
julkituonnista tai yrityksen tuotekampanjan lanseerauksesta.
Digi
kannattaa ottaa hyödyksi. Uteliasta ja myönteistä asennetta vaan, hieman
aikaakin uusien asioiden oppimiselle.
Pekka K. Vatanen, yritysneuvoja
PS. Ketillä on käynnissä ja käynnistymässä hankkeita, jotka auttavat seudun yrityksiä ottamaan digitalisaatiota haltuun yritystoiminnan kehittämisessä. Keväällä alkaneen BioDigi-hankkeen kohderyhmänä ovat pääasiassa tuotannollisen alan yritykset ja syksyllä käynnistyvän Kasvua digiosaamisella -hanke on suunnattu kaupan ja palvelualan yrityksille. Yhteis- ja yrityskohtaisia koulutuksia ja valmennuksia on tulossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti