”Kaupungistumisen
isossa kuvassa suuret kaupungit ovat selkeitä voittajia, mutta pienillä ja
keskisuurilla kaupungeillakin on toivoa pärjätä. Niiden menestyksen eväät
syntyvät tunnistamalla megatrendien sivu- ja vastavirroista omat yksilölliset
mahdollisuudet ja ryhtymällä toteuttamaan tulevaisuuttaan itse”.
Näin
todetaan toukokuun alussa julkistetussa raportissa ”Pienten ja keskisuurten kaupunkien kukoistus”. Raportin on laatinut Aluekehittämisen konsulttitoimisto MDI yhdessä rakennusalan toimijoiden, asiantuntijoiden ja kaupunkien edustajien
kanssa.
Mielestäni samat raportissa esitetyt teesit soveltuvat kaupunkien lisäksi myös seutuihin, siis myös Keski-Karjalaan.
Raportin mukaan Suomen seitsemän suurinta kaupunkia kasvaa lähes miljoonalla asukkaalla vuoteen 2050 mennessä. Keskisuuret kaupungit kasvavat ennusteen mukaan hitaasti ja pienet menettävät väkeä. Valtiovallalta ei apua ole tulossa, kun aluepolitiikan keinot ovat vähissä. Itse on siis otettava suurempi vastuu elinvoiman kehittämisestä.
Kuntien
keskinäinen kilpailu asukkaista, työntekijöistä ja yrityksistä kovenee varmasti
entisestään nyt, kun maakunta- ja sote-uudistusten myötä kuntien päätehtäviin
jää elinvoiman kehittäminen. Kyse on mm. yritystoiminnan edellytyksistä,
liikenneyhteyksistä, asumisesta, osallisuudesta ja maineesta. Miten
Keski-Karjalan kunnat ja seutu yhdessä pärjäävät tässä kisassa tulevina vuosina?
MDI:n
raportti kehottaa pieniä kaupunkeja (siis pätee myös seutuumme) omaleimaisuuteen
ja erottumiseen. Valtavirta ja muilta kopiointi harvoin johtaa menestykseen.
Raportissa nostetaan robotisaatio, kiertotalous, digitalisaatio ja matkailu
toimialoiksi, joilla pärjätään. Myös asumisen hyvä hinta-laatusuhde ja viihtyisä
asuinympäristö ovat jatkossa kilpailuvaltteja.
Raportissa
korostuu asukkaiden ottaminen mukaan paikkakunnan kehittämiseen, mikä voi olla
hyvin onnistuessaan jopa mullistavaa. Jos asukkaat innostuvat yhdessä luomaan
omaleimaisen ja positiivisen ilmapiirin, kasvaa myös paikallinen maine, joka
taas on perusta alueen vetovoimaisuudelle. Paikan sisäisellä maineella on iso
merkitys vetovoimaan, kuten Mikkelin kaupunginjohtaja Timo Halonen on kuntamainetta koskevassa väitöskirjassaan todennut.
Suvi Spoof, seutumarkkinoija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti