16.12.2016

TEKNOLOGIAA JA KESTÄVIÄ ARVOJA JOULUSSAKIN

Joko olet tutustunut 3D-piirustuskynään, jolla voi piirtää ilmaan luoden haluamansalaisen muovisen taideteoksen? Tai oletko testannut 3D-tulostuksella valmistettuja kenkiä? Näyttävät muuten aivan ”normaaleilta” kengiltä.

Käskystä liikkuvat ja / tai kosketukseen reagoivat lelulemmikit ovat varmastikin monen lapsen joululahjalistalla tänä vuonna. Teknologisesti pidemmälle kehitetty omistajan liikkeillä ohjattava, infrapunatekniikan avulla ympäristöä hahmottava CHiP-robottikoira tullee olemaan ensi vuoden lahjatoivehitti ostohinnan oletetusti aletessa nykyisestä.

Virtuaalilaseista parhaimmat luovat testikäyttäjien mukaan niin uskottavan kolmiulotteisen maailman, että aivot luulevat virtuaalimaailmaa todeksi, vaikka grafiikka ei näyttäisikään täydellisen aidolta. Kunhan näissäkin hinta alenee, ostajakuntakin laajennee. Tulisikohan tulevaisuudessa kotiin joulukoristelut ilman niiden itse laittamista?

Monenlaisia erilaisia nykyteknologiaa hyödyntäviä leluja, pelejä ja tavaroita on jo saatavilla kotimaisistakin verkkokaupoista. Kivijalkamyymälöiden valikoimissa näyttäisi toistuvan pääosin sama tarjonta, toki luonnollisesti isompien liikkeiden valikoimasta löytyy pieniä kauppoja enemmän valinnanvaraa.

Ketjuliikkeiden valikoimat taasen ovat edelleen lähes poikkeuksetta samat ympäri Suomen. Maailma on pienentynyt myös näin joululahjahankintojen näkökulmasta. Verkkokaupan kautta jonkin tavaran tilaaminen esimerkiksi suoraan Kiinasta voi olla kuluttajalle jopa helpompaa kuin vastaavan tuotteen etsiminen ja hakeminen kivijalkamyymälöistä. Säästöä syntyy usein niin käytetyssä ajassa kuin menetetyissä euroissa. Valtaosaa toivelahjoista kun ei suomalaisten yritysten valmistamina löydy.

Yhä useampi kuluttajista tekee tutkimusten mukaan ostopäätöksensä tänä päivänä nojaten kestävän kehityksen arvoihin. Turvalliset ja myrkyttömät raaka-aineet, läpinäkyvä ja inhimillinen tuotantoprosessi, tuotteen kestävyys ja muunneltavuus sekä lopulta käytöstä poiston jälkeinen kierrätys ovat asioita, joita jo hankintahetkellä mietitään. Vaikka välttämättä tätä ei uskoisi kaiken jouluhankintahysterian keskellä.

Kuluttajan, yrityksen näkökulmasta asiakkaan arvot ovat ne, joihin ostopäätökset viime kädessä perustuvat. Vastaako sinun yrityksesi toiminta asiakkaidesi arvostuksia läpi kaikkien prosessienne?

Ellei liikkeesi ovi ole käynyt kuluvan vuoden aikana toivotun laisesti, voisi aiheellinen uuden vuoden lupaus olla liiketoiminnan tarkastelu asiakkaan silmälaseja käyttäen. Muistathan, että halutessasi KETIn yritysneuvonnan palvelut ovat tässäkin kehittämisessä hyödynnettävissäsi!

Hyvää Joulunaikaa & Menestystä Uudelle Vuodelle 2017!  

Katariina Eskelinen, projektikoordinaattori

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti