Alueiden
ja kuntien elinvoimaisuus ja maine nousevat jatkossa yhä merkityksellisemmäksi,
kun kilpaillaan asukkaista, työntekijöistä ja yrityksistä. Tulevan sote- ja
maakuntauudistuksen myötä kunnat eivät enää vastaa sosiaali- ja
terveyspalvelujen tuottamisesta, jolloin panostukset elinvoimaisuuteen
korostuvat. Kun tilanne on kaikissa Suomen kunnissa täysin sama, on kilpailukin
entisestään kiristymässä kuntien kesken.
Mikkelin
kaupunginjohtaja Timo Halonen väitteli syksyllä kuntamaineen merkityksestä
aluekehityksessä. Väitöskirjassaan ”Maineella menestykseen - mainetyö kaupunkiseudun
kehittämisen välineenä” Halonen sanoo, ettei maine ratkaise alueen menestystä,
mutta hyvä maine on edellytys, joka mahdollistaa kehittymisen ja menestymisen.
Ja kunnan maineen perusta luodaan kunnan sisällä.
Menestyksen kannalta
ratkaisevaa on Halosen mukaan seudun sisäinen maine eli ns. paikan henki, joka syntyy yhdessä tekemisellä.
Mielestäni
esimerkiksi kaikki kuntapäätökset ovat markkinointi- tai mainetekoja, koska
jokainen päätös vaikuttaa kunnan maineeseen, siis siihen, millaiselta kunta
ulospäin tai omille kuntalaisille näyttäytyy. Halosen mukaan pitkäjänteinen
hyvä tekeminen, onnistunut viestintä ja sidosryhmien positiiviset kokemukset
voivat parantaa kunnan mainetta. Tulevaisuudessa menestyy sellainen kunta, joka
pystyy synnyttämään sellaisen sisäisen maineen, että se säteilee vetovoimana
myös ulospäin.
Mikä
painaa vaakakupissa, kun esimerkiksi muuttaja miettii kotipaikakseen Keski-Karjalaa?
Koti, työpaikka, työmatkat, palvelut, harrastukset, vapaa-ajan tekemiset, lasten
päivähoito ja koulutus, nuorten jatko-opintomahdollisuudet, arjen helppous? Varmasti
kaikki edelliset - muuttajan elämäntilanteesta riippuen.
Entä sijoittumista miettivä yrittäjä? Henkilökohtaisesti ja perheen kannalta edelliset asiat ovat edelleen oleellisia. Lisäksi merkityksellistä on varmasti se, miten sijoittumiseen, yrityksen käynnistämiseen ja itse yrittämiseen liittyvät seikat hoituvat ja hoituvatko ne mahdollisimman ripeästi. Kaikki nämä asiat vaikuttavat kunnan vetovoimaan ja siihen, mitä mieltä täällä jo asuvat tai yrittävät ovat omasta kotikunnastaan.
Entä sijoittumista miettivä yrittäjä? Henkilökohtaisesti ja perheen kannalta edelliset asiat ovat edelleen oleellisia. Lisäksi merkityksellistä on varmasti se, miten sijoittumiseen, yrityksen käynnistämiseen ja itse yrittämiseen liittyvät seikat hoituvat ja hoituvatko ne mahdollisimman ripeästi. Kaikki nämä asiat vaikuttavat kunnan vetovoimaan ja siihen, mitä mieltä täällä jo asuvat tai yrittävät ovat omasta kotikunnastaan.
Yksi
tulevien kuntien keskeisistä tehtävistä on opetus ja kulttuuri, jotka vievät
jatkossa yli puolet kuntien menoista. Kiteen lukion rehtori Kyösti Värri piti viime
perjantaina syksyn yo-juhlissa puheen, jossa hän peräänkuulutti keskustelua ns.
sivistyskunnista Keski-Karjalassa. Värri kaipaa kannanottoja ja puheenvuoroja, mihin suuntaan esimerkiksi Kiteetä sivistyskuntana viedään. Elinvoiman
ja kuntalaisten hyvinvoinnin tulisi olla keskeisiä sivistyskunnan päämääriä, ei
yksin kuntatalous ja sen leikkaukset.
Kuntamaineen
vaikutuksesta alueen vetovoimaan kuullaan lisää 11.1.2017 Kiteesalissa
järjestettävässä ”Kuntamaineella menestykseen” –seminaarissa. Ohjelmassa Timo
Halosen puheenvuoro kuntamaineen ja vetovoiman yhteydestä sekä Mervi Rauhalan esitys
kuntapalvelujen merkityksestä maineen rakentamisessa. Seminaarin tarkempi
ohjelma ilmoittautumisohjeineen löytyy täältä.
Suvi Spoof, seutumarkkinoija
Suvi Spoof, seutumarkkinoija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti