Uusia
järjestelmiä otetaan käyttöön, mutta usein ne ovat jo vanhanaikaisia käyttöön otettaessa.
Uusinta teknologiaa vierastetaan. Valtiokin on tehnyt uudistuksia liittyen
sähköisiin kanaviin ja työkaluihin, vaikka vauhtiin lähtö on aika hidasta.
Verottajan sähköinen palvelu on saanut kiitoksia ja se onkin mielestäni valtion
teettämistä järjestelmistä toimivin.
Onkohan
yhtenä ongelmana muutoksen hitaudessa se, että muutoksista päättävät ne, joille
rautatien/television tulo on vielä muistissa, eivätkä he pysy nykymuutoksen
vauhdissa mukana. Nuoret, joilla on tietoa ja alan osaamista, ja vieläpä
muutosehdotuksia, eivät saa ääntään kuuluviin, kun eläkeiän kynnyksellä olevat
johtajat eivät uskalla muutoksia tehdä. Heille Facebook on yhtä kuin
sosiaalinen media ja sinne he vihdoin ovat menossa, kun toiset ovat sieltä jo
poistumassa.
Monessa
yrityksessä on samoja ongelmia. Niissä ei nähdä maailman avautumista, kun
keskitytään tuijottamaan oman liikkeen ikkunasta ulos ja ihmettelemään, missä
asiakkaat ovat. Ei ole nettisivuja, verkkokaupasta puhumattakaan. Kannattaako
tyytyä niihin asiakkaisiin, jotka tulevat ovesta sisään liikkeen rajattuna
aukioloaikoina, kun vaihtoehtona on saavuttaa koko maailma?
Sosiaalisen
median kautta voi nopeasti ja edullisesti tavoittaa lukemattomia ihmisiä ympäri
maailmaa, mutta siihen ei riitä oman Facebook-sivun perustaminen ja parin kuvan
päivittäminen omista tuotteissa kuukaudessa. Hankalaahan se on löytää netin
kautta oma kohderyhmä ja saada asiakas vakuutettua siitä, että juuri tästä
(netti)liikkeestä tuote kannattaa hankkia (eikä tusinasta muita, joissa sama
tuote on tarjolla). Sivun perustajan pitäisi kysyä itseltään, mikä on se syy,
miksi ihmiset ostavat minulta.
Se,
että itse ei ole diginatiivi, ei ole este sähköiselle kaupankäynnille - kuten
kirjanpidon, myös sen voi ulkoistaa.
Sähköisen
maailman kautta voi jopa saada yritykselle jatkajan, jos osaa esitellä
kaupankäynnin mahdollisuudet jatkajaehdokkaalle, joka ei ole perinteisestä
kivijalkayrittäjyydestä innostunut.
Jos
sähköinen maailma kiinnostaa, mutta tuntuu vieraalta, kannattaa osallistua tänä
keväänä järjestettävään koulutukseen. Facebook-markkinointi, hakukoneoptimointi,
nettisivujen teko, verkkokaupan pyörittäminen ym. markkinointikanavat tulevat
tutuiksi KETIn markkinointi- ja myyntihankkeen koulutuksissa, joissa pääsee jo
syvälle sähköisen markkinoinnin saloihin. Asiantuntijat ovat huipputasoa.Tiedot
koulutuspäivistä ja koulutuksen sisällöstä löytyvät KETIn tapahtumakalenterista. Suosittelen lämpimästi.
Kuten sanotaan: Jos yritystä ei löydy netistä, sitä ei ole olemassa.
Kuten sanotaan: Jos yritystä ei löydy netistä, sitä ei ole olemassa.
Sini
Hukka, yritysneuvoja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti