Nyt on ääni keittiössä muuttunut, lapset ovat nousseet kapinaan. ”Miksi aina
tätä samaa”, ”Äiti tää ruoka ei maistu millekään”… Kapinan siemenet on kylvetty
jo muutama vuosi sitten, kun mummot suuressa viisaudessaan opettivat
lapsukaiset leipomaan. Iltapäivisin keittiössämme alkoi syntyä marjapaistoksia,
suklaakakkuja ja kauralastuja. Työpäivän jälkeen mustikkapiirakkaa mutustellessa
ei jaksanut edes harmitella sitä, että mummot ilmeisesti olivat unohtaneet
opettaa jälkien siivouksen merkityksen. Kulinaristiset kokeilut laajentuivat
sushi-rullien pyörittämiseen – kiitos Manga ja Anime- innostuksen – ja muuhun
itämaiseen makumaailmaan. Tavalliset äidin lihapullat eivät enää kelvanneet,
vaan niiden piti olla thaimaalaisia lihapyöryköitä. Äiti on nyt lopullisesti syrjäytetty
keittiöpiiaksi, joka kelpaa kyllä edelleen kasvisten pilkkomiseen ja tiskien
selvittelyyn. Keittiömestarina häärää perheemme ysiluokkalainen.
Viimeisin
kädenvääntö keittiössämme käytiin aamupuuron ääressä. Minä syön puuroni
(laihdutusguru Jutan ohjeiden mukaan) raejuuston ja mustikkasopan kera.
Luonnollisesti tyttäreni innostuttua puuron syönnistä monen vuoden tauon
jälkeen äidin puuro ei kelvannutkaan. Kaurapuuro maustetaan gourmet-puuroksi tuoreella
omenasoseella, kanelilla, kardemummalla ja luomuhunajalla. Ja kieltämättä,
kyllä ”the puuro” äidinkin suussa paljon paremmalta maistui!
Pienillä
yksityiskohdilla on merkitystä, niin ruuan maustamisessa kuin muissakin
toimissamme. Näinhän se
yritystoiminnassakin menee. Näennäisesti sama tuote tai palvelu voi olla puuroa
tai ”The Puuroa”. Harva yritys mainostaa pahaa ruokaa, huonoa asiakaspalvelua
tai sotkuista ympäristöä. Päinvastoin – paperilla kaikki panostavat maukkaaseen
ruokaan, iloiseen palveluun ja viihtyisään sisustukseen. Asiakkaiden odotukset
näiden palvelulupausten sisällön suhteen kuitenkin muuttuvat – nykyisin entistä
nopeammin, kiitos ruokablogien, sisustusohjelmien ja vaikkapa lisääntyneen
matkailun. Se mikä kelpaa äidille, ei enää ole riittävän hyvää tyttärelle.
Onneksi asiakkaan ilahduttamiseen ei kuitenkaan tarvita suuria muutoksia, pienilläkin
asioilla voidaan saada paljon positiivista aikaan.
Ilahduttavasti
seudullemme on viime aikoina syntynyt nuorten innokkaiden yrittäjien yrityksiä,
jotka pyrkivät tekemään asioita toisin. Poimin tähän blogiin muutamia yrityksiä,
joiden tuotteita tai palveluita testatessani olen itse erityisesti ilahtunut
kuluneen kesän aikana: Paksuniemen Satamakahvila – ihana asiakaspalvelu, aina
aurinkoiset facebook-päivitykset, jotka piristävät päivää. Hotelli Joki –
pienillä sisustusratkaisuilla vanhusten palvelutalosta on taiottu tyylikäs
liikematkalaistenkin arvostama laatuhotelli. Ravintola Pajokka ja taivaallisen hyvät
uunijuurekset. Ravintola Reinon savuhaukitupakset – OMG! Ja KahvilaWilhelmiinan juustokakut… Osaavan keittiömestarin käsissä tavallinen
marjakiisselikin nousee uusiin ulottuvuuksiin – kiitos Koivikon Kievarin.
Keski-Karjalan
tarjonta on ajan hermolla, uudistuu ja pyrkii aidosti ilahduttamaan asiakkaita.
Kannattaa siis tulla tutustumaan tarjontaan! Meillä on täällä myös monta
mainitsematta jäänyttä Karelia A’la Carte yritystä, joiden tarjonta yhtälailla
ilahduttaa ja täyttää asiakkaan odotukset.
Muuten
- tänä aamuna kolmaskin perheenjäsenemme ilmoitti syövänsä aamupuuroa. Hänelle
ei kuitenkaan kelpaa puuro mustikkasopan tai kanelin kera – hän haluaa
ehdottomasti nauttia puuronsa puolijäisten mansikoiden kera. Kiitos Timosen
mansikkatilan tämäkin onnistuu. Eli annetaan asiakkaalle sitä mitä hän haluaa!
Mari Eskelinen-Mäki, yritysneuvoja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti