16.8.2013

MATKAILUNEUVOJAN KESÄMIETTEITÄ

Ensimmäiseksi täytyy todeta, että matkailuneuvojan työ on antoisaa, haasteellista ja palkitsevaa. Yhtenä päivänä etsit sopivaa mökkimajoitusta kaikkine varusteluineen ja seuraavana päivänä jo soitteletkin paikallisia autonkorjaajia läpi ja tiedustelet seuraavaa vapaata auton huoltoaikaa. Koskaan et aamulla töihin tullessasi tiedä, mitä päivä tuo mukanaan. Toiveissa tietenkin runsaasti palveltavia asiakkaita.

Tänäkin kesänä matkailijat, niin kotimaiset kuin ulkomaisetkin, löysivät tien Keski-Karjalaan. Ja kyllä hyvin moni oli ihan varta vasten tullut katsomaan, mitä mielenkiintoista alueelta löytyy. Toki joukkoon mahtui myös paljon ohikulkijoita, mutta muutamia käyntikohteita luetellessa saattoi osaa ohikulkijoita houkuttaakin vierailukohteemme.

Ja miten monipuolisesti lomalaiset mahdollisesti käyttävät alueen palveluita hyödykseen lomansa aikana. Matkailija majoittuu, käy ruokakaupassa, apteekissa, ostoksilla kaupoissa, tankkaa auton, mahdollisesti huoltaa autoa, käy syömässä ravintolassa, käy ehkä kampaajalla ja kauneushoitolassa sekä vierailee nähtävyyskohteissa. Matkailija tarvitsee laajan kirjon erilaisia palveluita lomallaan.

Ja täytyyhän palvelukohteiden sisä- ja ulkotilat pitää siistinä, joten matkailu työllistää niin siivoojia kuin esimerkiksi roska-auton kuljettajiakin. Matkailijoiden käyttämiin palveluihin tarvitaan työntekijöitä, mikä lisää alueen työllisyyttä. Mikäli työntekijän asuu seudun kunnissa, lisääntyvät myös verotulot.

Matkailuneuvojan työ palkitsee, kun asiakkaat ovat pääsääntöisesti iloisia lomalaisia. Harvoin kukaan lomalainen on pahalla päällä tai haluaa valittaa asioista. Ja kuluneen kesän aurinkoinen sää suosi lomalaisten iloista mieltä.
 
Riikka Toropainen, myyntisihteeri

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti