Iltojen
teemaksi nousi tuotteistaminen. Sanotaan, että pitäisi keksiä jotain, millä
saisimme seudustamme kiinnostavan ja alueelle lisää matkailijoita. Ei aina
tarvitse keksiä uutta ja ihmeellistä, vaan voi olla tyytyväinen jo olemassa
oleviin tuotteisiin ja palveluihin. Vaikka seutumme matkailutoimijat ovat
pieniä, tulisi asia nähdä niin, että pieni voi olla osa suurempaa
kokonaisuutta.
Yhteistyöllä pienistäkin voi saada suuria ja toimivia kokonaisuuksia, jos suurta
haluaa tavoitella. Mutta miksi emme olisi tyytyväisiä siihen pienuuteen, jos se
tuottaa tulosta? Yhteistyön merkitystä voi tuskin koskaan korostaa liikaa ja ennen
kaikkea matkailun tuotteistamisessa se tulee esille. Jos haluamme kokonaisen
paketin ruokailuineen, majoituksineen ja ohjelmineen, yhteistyötä voi tarvita
useamman toimijan kesken.
Ja
miksi emme antaisi mahdollisuutta yhteistyöllä toteuttaa toimivaa
kokonaisuutta? Jokaisen toimijan oma vahvuus yhdistettynä toisen toimijan
vahvuuteen, ei voi tuottaa kuin hyvää ja vahvaa tulosta. Tuskin yhteistyöstä
voi olla haittaa kenellekään. Matkailuiltojen monet hyvät ideat ja ajatukset
voidaan saada toteutettua juuri yhteistyötä tekemällä.
Jokainen
varmasti toivoo seutukuntamme menestyvän, vaikka välillä alueeltamme
kantautuvat ikävät uutiset uskoa horjuttavat. Nimenomaan näinä aikoina tulisi
muistaa omat vahvuudet ja mahdollisuudet. Matkailuilloissa huomasi, että
matkailualan toimijoilla on halua ja tahtoa tuotteistaa jo olemassa olevia
palveluita sekä mahdollisesti myös kehittää uutta. Matkailussa on
mahdollisuuksia. Nyt vain sanoista tekoihin ja toteuttamaan ideoita. Yksin tai
yhteistyössä, pääasia että syntyy tulosta.
Riikka Toropainen, myyntisihteeri
Hei. Matkailulla ei ole Keski-Karjalassa todellisia mahdollisuuksia, koska matkailuyrittäjät ei kykene yhteistyöhön. Tämä ongelmahan on kohta jo ikivanha. Matkailuyritysten pitää verkostoitua vahvasti ja aidosti myös muiden palvelutuottajien kanssa mukaanlukien kulttuuritekijät, urheiluseurat, käsityöläiset jne.
VastaaPoistaKateus ja pelko toisen menestymisestä on haudattava. Jos joku menestyy ja pärjää, auttaa se muitakin menestymään. Aito ja reilu yhteistyö tuntuu ainakin Kiteellä erittäin vaikealta. Aina joku on moittimassa jonkun toimintaa. Miten siinä voi silloin yhteistyötä tehdä? Toimijoita ja palveluita on mukavasti, kun mukaan otetaan yrittäjät ja yhdistykset. Palikat laajalle yhteisryölle löytyy, mutta puheet yhteistyöstä joutaa unohtaa, ellei jokainen muuta asennettaan. Katkeruus, kateus ja pahat puheet romukoppaan -heti! Kun jokainen tukee ja auttaa naapuriyritystä menestymäään, se poikii menestystä ja vetovoimaa kaikille. Mutta kuten sanottu, kiteeläisten ajatusmaailmaan on tultava iso muutos.
VastaaPoistaKyllä nuo puutteet yhteistyössä ovat koko Keski-Karjalaa koskevia. Hyvin on Riikka kiteyttänyt noiden erilaisten vahvuuksien hyödyntämisen mm. kattavien tuotepakettien tekemisessä, mutta kukahan ottaisi kopin noista asioista. Suuri osa matkailuyrittäjistä kun kokee olevansa vain tilavuokraajia? Joskus olen mielessäni ajatellut, että julkisen tuen, olipa se Eun, valtion tai kuntien tukea, ehtona tulisi olla yrittäjän halu ja kyky tehdä yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa.
VastaaPoistaKesälahdella on hieman parempaa näyttöä yhteistyöstä. Ainakin matkailu- ja kesätapahtumapuolella. Keski-Karjalasta ei löydy tällä hetkellä edes toimivaa, selkeää js ajantasaista nettisivustoa, josta palveluita ja tapahtumia voisi löytää kootusti.
VastaaPoista