29.4.2013

RAKAS LÄHINAAPURI

Järjestimme viime viikolla Venäjä-seminaarin, jonka tavoitteena oli saada yrittäjille konkreettisia vinkkejä venäläisten asiakkaiden hakuun. Osallistujia oli noin 50. Itseäni ihmetytti paikallisten matkailuyrittäjien vähäinen määrä.

Keskustelin erään yrittäjän kanssa ja hän sanoi, ettei venäläisiä matkaajia tarvitse houkutella, he tulevat kuitenkin. Silti esimerkiksi marraskuussa tilat ovat käytännössä tyhjillään. Siinä vaiheessa, kun joutuu myymään ei-oota, voi ehkä hetkeksi vähentää markkinointia. Venäläisten matkustajien ja ostomäärien kasvu on Kauppalehden mukaan taittumassa. Seminaarissa kuulimme, että Suomen kova kilpailija on Viro, missä tarjonta on sama, mutta hinnat halvemmat.

Jaani Holme kertoi Kaupaks-hankkeen teettämän matkailijatutkimuksen tuloksista. Hän huomautti, että 6-tietä kulkee sesonkiaikoina hurjat määrät venäläisiä matkalla Lappiin ja kysyi, miten nämä eurot saataisiin pysäytettyä matkan varrella.

Keskustelimme aiheesta myös venäläisen yritysinfon yhteydessä. Matkailualalla työskentelevä henkilö kertoi 6-tietä ajavien venäläisten ihmettelevän, eikö täällä ole kuin metsää ja peltoa. Kyltit ja mainokset tien varresta puuttuvat. Miten saisimme matkaajan pysähtymään meidän kohdallamme? Meillä on varmasti niin mielenkiintoista tarjottavaa, että matkailija on valmis pysähtymään ja pitämään lepotauon, mutta miten välitämme tiedon asiakkaalle.

Itä-Suomen Businessedustusto ISBE Oy:n Maria Leontieva kertoi, mitä tulee huomioida matkatoimistoille palveluita tarjotessa. Esityksessä oli jopa valmiina sähköpostit, joihin voi oman tarjouksensa laittaa.

Lisäksi matkatoimistot suosittelivat kutsumaan edustajiaan seudulle tutustumaan palveluihin. Petroskoin matkatoimistolle tällainen tutustumismatka toteutettiin yhdessä Pohjois-Karjalan muiden kehitysyhtiöiden kanssa. Jotta tutustumismatkasta saadaan kaikki hyöty irti, pitäisi meidän yrityksillämme olla tarjota heille valmiita paketteja ja palveluja selkeillä ehdoilla. Ehdottaisin, että syksyllä järjestetään koulutusta tuotteistamisesta. Ja kun tuotteet ovat valmiit, kutsutaan matkatoimistoista edustajia tutustumaan näihin tuotteisiin ja seudun palveluihin.

Tällä hetkellä on viisumiasioiden takia haastavaa markkinoida Keski-Euroopassa retkiä Venäjän puolen Karjalaan. Toisaalta tällaiset matkat pitäisi myydä tarpeeksi ajoissa. Eiköhän Euroopastakin löydy muutama turisti, joka suunnittelee kesälomamatkansa ennalta. Turisteilla on mahdollisuus hankkia itse viisumi lähtömaassaan, jos ryhmäviisumin saaminen tuntuu epävarmalta. Valmiit pakettimatkat pitäisi olla tässä vaiheessa tehtynä ja myynnissä. Nimittäin jos viisumivapaus toteutuu tällä vuosikymmenellä, on myöhäistä alkaa miettiä tätä markkinarakoa. Silloin nopeat syövät hitaat. 
 
Ps. Venäjä-seminaarin esitykset löytyvät KETIn nettisivuilta
 
Sini Hukka, yritysneuvoja 

Venäjä-seminaarin Rakas lähinaapuri - kaikki mitä olet halunnut tietää Venäjän kaupasta osallistujia 24.4.2013

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti