Keskustelin
erään yrittäjän kanssa ja hän sanoi, ettei venäläisiä matkaajia tarvitse
houkutella, he tulevat kuitenkin. Silti esimerkiksi marraskuussa tilat ovat
käytännössä tyhjillään. Siinä vaiheessa, kun joutuu myymään ei-oota, voi ehkä
hetkeksi vähentää markkinointia. Venäläisten matkustajien ja ostomäärien kasvu
on Kauppalehden mukaan taittumassa. Seminaarissa kuulimme, että Suomen kova
kilpailija on Viro, missä tarjonta on sama, mutta hinnat halvemmat.
Jaani
Holme kertoi Kaupaks-hankkeen teettämän matkailijatutkimuksen tuloksista. Hän
huomautti, että 6-tietä kulkee sesonkiaikoina hurjat määrät venäläisiä matkalla
Lappiin ja kysyi, miten nämä eurot saataisiin pysäytettyä matkan varrella.
Keskustelimme
aiheesta myös venäläisen yritysinfon yhteydessä. Matkailualalla työskentelevä
henkilö kertoi 6-tietä ajavien venäläisten ihmettelevän, eikö täällä ole kuin
metsää ja peltoa. Kyltit ja mainokset tien varresta puuttuvat. Miten saisimme
matkaajan pysähtymään meidän kohdallamme? Meillä on varmasti niin mielenkiintoista
tarjottavaa, että matkailija on valmis pysähtymään ja
pitämään lepotauon, mutta miten välitämme tiedon asiakkaalle.
Itä-Suomen
Businessedustusto ISBE Oy:n Maria Leontieva kertoi, mitä tulee huomioida matkatoimistoille palveluita tarjotessa. Esityksessä
oli jopa valmiina sähköpostit, joihin voi oman tarjouksensa laittaa.
Lisäksi
matkatoimistot suosittelivat kutsumaan edustajiaan seudulle tutustumaan
palveluihin. Petroskoin matkatoimistolle tällainen tutustumismatka toteutettiin
yhdessä Pohjois-Karjalan muiden kehitysyhtiöiden kanssa. Jotta
tutustumismatkasta saadaan kaikki hyöty irti, pitäisi meidän yrityksillämme
olla tarjota heille valmiita paketteja ja palveluja selkeillä ehdoilla.
Ehdottaisin, että syksyllä järjestetään koulutusta tuotteistamisesta. Ja kun tuotteet ovat valmiit, kutsutaan
matkatoimistoista edustajia tutustumaan näihin tuotteisiin ja seudun
palveluihin.
Tällä
hetkellä on viisumiasioiden takia haastavaa markkinoida Keski-Euroopassa retkiä
Venäjän puolen Karjalaan. Toisaalta tällaiset matkat pitäisi myydä tarpeeksi
ajoissa. Eiköhän Euroopastakin löydy muutama turisti, joka suunnittelee
kesälomamatkansa ennalta. Turisteilla on mahdollisuus hankkia itse viisumi
lähtömaassaan, jos ryhmäviisumin saaminen tuntuu epävarmalta. Valmiit
pakettimatkat pitäisi olla tässä vaiheessa tehtynä ja myynnissä. Nimittäin jos viisumivapaus toteutuu tällä
vuosikymmenellä, on myöhäistä alkaa miettiä tätä markkinarakoa. Silloin nopeat
syövät hitaat.
Ps. Venäjä-seminaarin esitykset löytyvät KETIn nettisivuilta
Sini Hukka, yritysneuvoja
Venäjä-seminaarin Rakas lähinaapuri - kaikki mitä olet halunnut tietää Venäjän kaupasta osallistujia 24.4.2013 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti