Saaren Sanna syntyi Kontiolahdella 1872
vanginvartijan tyttäreksi, nai Jussinsa ja sai viisi ensimmäistä lastaan. Jussi
oli levoton mies, huulenheittäjä, joka joutui sortovuosina lähtemään ”evakkoon”
Amerikkaan, kun erehtyi toivomaan jossain julkisella paikalla Bobrikovin hengen
lähtöä. Sanna odotteli miestään takaisin lastensa kanssa. Viisi vuotta
elätti yksinhuoltajana katrastaan, kunnes Jussi palasi takaisin. Syntyi viisi lasta lisää.
Puhakat hommasivat Jouhtenisen saaresta vuokratontin, mökin ja laitumet ja
puuhasivat lehmän. Sitten Jussi sairastui
ja kuoli, kehotti vielä ennen kuolemaansa Sannaa muuttamaan kirkolle. Sanna jäi
Jouhteniseen, koska halusi. Viidestä ensimmäisestä lapsesta kaksi selvisi
aikuiseksi. Heistäkin toinen hukkui jokeen Murmanskin ratatyömaalla.
Sanna
oli todellinen yrittäjä. Lapset oli pidettävä hengissä kalastuksella ja
ompelutöillä. Järvimatkaa Kontiolahden kirkolle oli kuusi kilometriä. Aamuyöllä
verkot ylös ja lapset kaveriksi päästelemään kaloja verkoista. Sitten kirkolle
soutaen kalan kaupalle. Talviaikaan kulkemista helpottivat sukset
vetokelkkoineen. Kontiolahden parantola oli iso ostaja mm. sienille, joita kerättiin ahkerasti lisätienestiksi.
Investointejakin tämä yrittäjä teki: osti mökin ja maapalan
maksaen vuosittain tuloihinsa nähden huomattavan summan lyhennyksiä. Elettiin
kädestä suuhun. Tukia ei juuri ollut, mitä nyt kunta myönsi lapsen
lääkärissäkäyttöä varten maksusitoumuksen. Lasten kasvettua jokainen teki
töitä, mitä kykeni ja osasi. Elämä helpotti pikkuhiljaa. Tosin murhettakin
riitti vielä: kaksi nuorimmaista kaatui jatkosodassa ja tytär kuoli
tuberkuloosiin. Pojat rakensivat
äidilleen uuden mökin saareen, josta mummo vasta 50-luvulla siirtyi mantereelle
asumaan poikansa perheeseen. Sanna kuoli 87-vuotiaana
vuonna 1959.
Saaren
Sanna sai legendaarisen maineen pärjätessään kovissa ja puutteellisissa oloissa
yksin lapsilaumansa kanssa. Tosin ei köyhemmän väen elämä tuohon aikaan ollut
missään helppoa. Mutta Sanna valitsi itse asuinpaikkansa ja elintapansa. Ja
jossain välissä ehti lukea Kontiolahden kirjaston läpi kahteen kertaan, kuten
tarina kertoo.
Maalla
asuminen ja pärjääminen alkaa tänä päivänä olla samanlainen valinta kuin
Sannallakin aikoinaan. Helpommalla pääsisi kaupungissa, mutta kaikki eivät sinne
onneksi halua. Toivottavasti elämisen edellytyksistä maaseudulla ei enää lisää nipistetä, vaikka keskittäminen vie palveluja koko ajan kauemmaksi
haja-asutusalueilta. Tiestö alkaa rapistua, kun teiden kunnostukseen ei ole
enää riittävästi määrärahoja. Oma auto on melkein oltava joka taloudessa, koska
julkinen liikenne ei toimi. Onneksi paikallisesti tehdään tekoja, jotka myös
parantavat maaseudun elinoloja. Esimerkiksi Rääkkylän laajakaistahanke on sellainen.
Suvi Spoof, seutumarkkinoija, Saaren Sannan tyttärenpojantytär
Eli JP Kinnunen. Kontiolahdella ei oikein osata (tai haluta) näitä merkittäviä tarinoita/merkittäviä ihmisiä ja heidän tarinoita säilyttää osana paikallishistoriaa tai jos osataan se on jossain käypäläisten tavoittamattomissa. Minusta Sannan kaltaisten tarinoiden tulisi olla osa Kontiolahden matkailustrategiaa. Tarinoita voisi hyödyntää ja samalla paikallisten suurmiesten ja -naisten elämää voisi kunnioittaa heistä kertovia tarinoita esiin tuomalla.
VastaaPoista