Kävimme Keski-Karjalan matkailutoimijoiden kanssa
opintomatkalla Posiolla ja Iso-Syötteellä. Posio markkinoi itseään Lapin
taikamaana. Kunta tunnetaan Pentikistä sekä luontokohteistaan Koronuomasta ja
Riisitunturista. Pinta-alaltaan se suurempi kuin Keski-Karjala ja asukkaita
siellä on vain reilut 3000.
Retki oli silmiä avaava. Saimme jokainen
kotimatkalla kertoa, mitä opimme matkalta ja mitä tuomme mukanamme Keski-Karjalaan.
Tuomisia on paljon.
Huomasimme, että yrittäjät olivat ahkeria
moniosaajia. Reippaasti oli lähdetty tekemään matkailubisnestä omista
lähtökohdista ja opittu heti, että hyvällä palvelulla ja olemalla aito pärjää
myös kansainvälisten asiakkaiden kanssa.
Opittavaa on erityisesti yrittäjien välisessä
yhteistyössä. Toisten palveluita
linkitettiin omille sivuille ja porukalla tehtiin markkinointitempauksia.
Tarvittaessa oltiin kiireapuna toisen ravintolassa ja järjestettiin
ohjelmapalveluita yhteisesti.
Nurinaakin tietysti kuului. Metsähallituksen tiukat
säännökset harmittivat, mutta toisaalta oltiin huolissaan, kuinka arvokkaat
luontokohteet kestävät esimerkiksi Rovaniemeltä tuotavia isoja ryhmiä.
Kunnan ja matkailuyrittäjien yhteistyö on myös
esimerkillistä. Kunnanhalliuksen puheenjohtaja kertoi, ettei kunta avusta
paikallista matkailuyhdistystä vuosittain, vaan kunta ostaa siltä 60 000 euron
edestä palveluita matkailun kehittämiseen ja kuntamarkkinointiin. Sillä
yhdistys on palkannut työntekijän.
Hänen tehtäviinsä kuuluvat erilaiset
markkinointitehtävät: hän mm. päivittää nettisivuja, kokoaa
markkinointimateriaaleja ja koordinoi matkamessuosaston. Isona tavoitteena
yhdistyksellä on houkutella ulkomaalaisia ryhmiä ja lisätä talvimatkailua.
Tätä tehdään tiiviissä yhteistyössä niin Lapin kuin Kuusamonkin matkailutoimijoiden
kanssa. Kehittämistyössä laajemmat matkailuhankkeet koettiin hyväksi väyläksi.
Meitä neuvottiin kirkastamaan omaa
matkailubrändiämme ja etsimään kiinnostavat, mutta luontevat vahvuudet. Heidän
näkövinkkelistään näitä voisivat olla Karjala, rajan läheisyys, vesistöt ja
ruoka. Saimme kuulla, että terveys- ja liikuntamatkailu on kovassa nousussa. Enää
eivät diskot ja pubit vedä, vaan halutaan hyviä liikuntareittejä sekä
terveellistä lähiruokaa.
Meillä on tämä kaikki ja enemmänkin, totesi yksi matkalla
ollut yrittäjä. Vesistöä meillä riittää ja Järvi-Suomea markkinoidaan ja
brändätään nyt isoilla panoksilla. Siinä on meidän hyvä olla mukana.
Ominaispiirteet löytyvät molemmin puolin rajaa olevasta karjalaisuudesta ja
vahvasta kulttuuriperinnöstä. Olemme
juuri saamassa valmiiksi pyöräily- ja retkeilyreitit, Karelianpolut, jotka
antavat mahdollisuuksia matkailun ohjelmapalveluiden järjestämiseen.
Tästä on hyvä lähteä käytännön toimiin. Matkailutoimijoiden tuotteistamistyöpajat käynnistyvät ensi viikolla. En epäile yhtään, etteikö niissä saataisi jo jotain
konkreettista aikaan ensi kesän matkailijoille. Niin lupaavan innostunutta supinaa kuulin jo
bussissa kotimatkalla.
Raita Joutsensaari, kehityssihteeri
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti