29.11.2018

ELÄVÄ KUVA MARKKINOINNISSA


Ei paskempi paikka -bonusvideon kuvaukset syksyllä 2018.

Olemme tänä vuonna julkaisseet kaksi eri videosarjaa, joilla markkinoidaan seutua: Ei paskempi paikka ja Kotiudu Keski-Karjalaan.

Ei paskempi paikka –imagokampanjaan saimme mukaan maailmanmestarit Seppo Rädyn ja Harri Kirvesniemen, Rääkkylästä kotoisin olevat muusikkosisarukset Pauliina Lerchen ja Hannamari Vallilan sekä Kesälahdelta maailmalle ponnistaneen radiotuottaja-dj Oku Luukkaisen. Jokainen oli mielellään ja ehdoitta mukana kuvauksissa. Lisäksi bonuksena kuvasimme maailmanmestarit yhdessä, kun Seppo ja Harri kampanjoivat seudun tonttitarjontaa.

Rookie Communications toteutti EPP-videot (11) alusta loppuun onnistuneesti. Kampanjassa oleellista oli se, että Keski-Karjalassa vaikuttavat tai täältä lähteneet ”julkisuudesta tutut henkilöt” aidosti kertovat hyvää seudustamme. Palautetta olemme saaneet: paljon myönteistä, mutta myös negatiivista. Kaikkiin ei huumorimme uponnut. 

Joka tapauksessa tunteita on herätetty – mikä lienee tärkeintä, sillä kaikille ”ok” myös unohtuu heti tai jää kokonaan huomaamatta. 

Videoita markkinoitiin facebookissa ja instagramissa suhteellisin pienin panoksin. Näkyvyyttä olemme saaneet: kaikkiaan somessa on marraskuun loppuun mennessä lähes 450 000 näyttökertaa ja yli 10 sekunnin ajan videoita katselleitakin on vajaa 110 000. Videoita on katsottu yhteensä liki 88 600 minuuttia. Lisäksi Youtubessa videoita on katseltu miltei 37 000 kertaa.

Eniten näkyvyyttä ovat somessa saaneet ensimmäiset Seppo Rädyn videot. Osin siksi, että valtakunnallinen media (mm. Kuntalehti, Markkinointi&Mainonta, Iltalehti, Kauppalehti) tarttui aiheeseen ensimmäisen videon ja tiedotuksen myötä. Lisäksi Seppo esiintyy harvoin tämäntapaisissa tempauksissa, joten Sepon osallistumisella sinällään oli jo mainosarvoa.

Sepon ja Harrin yhteinen video pyöri loka-marraskuun vaihteessa valtakunnallisilla MTVuutiset.fi-sivuilla ja sieltäkin saimme yli 203 000 näyttökertaa ja CRT-prosentiksi (klikkaussuhde) 1,14. Tyypillisesti bannerimainosten klikkaussuhde on selvästi alle prosentin, joten tuotakin lukemaa voi pitää hyvänä.

Bonusvideolla markkinoidaan Keski-Karjalan kuntien omakotitalotontteja, joista tehtiin oma videosarja Kotiudu Keski-Karjalaan –hankkeen teemoin. Kiteeläinen RS-llmakuvaus toteutti 9 videon sarjan syyskuun aikana keltaisten syysmaisemien aikaan. 

Näitäkin videoita voi kehua: liikkuva kuva ja etenkin lintuperspektiivi antavat aivan eri näkymän tonteista ja ympäröivästä maastosta kuin staattiset kartat tai valokuvat. Tonttivideoita on markkinoitu somen puolella, kuntien sivuilla sekä lehtibannereissa.
 
Huomioita olemme saaneet, mutta markkinoinnin todellinen vaikuttavuus jää nähtäväksi. Selvää on, että elävän kuvan käyttö markkinoinnissa tulee yhä tärkeämmäksi – myös tapahtumien sekä matkailutuotteiden ja -palvelujen markkinoinnissa. 

Suvi Spoof, seutumarkkinoija

Kaikki videot ovat katsottavissa mm. KETIn Youtube-kanavalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti