Ei paskempi paikka -bonusvideon kuvaukset syksyllä 2018. |
Olemme tänä vuonna julkaisseet kaksi eri videosarjaa,
joilla markkinoidaan seutua: Ei paskempi paikka ja Kotiudu Keski-Karjalaan.
Ei paskempi paikka –imagokampanjaan saimme mukaan maailmanmestarit
Seppo Rädyn ja Harri Kirvesniemen, Rääkkylästä kotoisin olevat muusikkosisarukset
Pauliina Lerchen ja Hannamari Vallilan sekä Kesälahdelta maailmalle
ponnistaneen radiotuottaja-dj Oku Luukkaisen. Jokainen oli mielellään ja
ehdoitta mukana kuvauksissa. Lisäksi bonuksena kuvasimme maailmanmestarit
yhdessä, kun Seppo ja Harri kampanjoivat seudun tonttitarjontaa.
Rookie Communications toteutti EPP-videot (11)
alusta loppuun onnistuneesti. Kampanjassa oleellista oli se, että
Keski-Karjalassa vaikuttavat tai täältä lähteneet ”julkisuudesta tutut henkilöt”
aidosti kertovat hyvää seudustamme. Palautetta olemme saaneet: paljon myönteistä,
mutta myös negatiivista. Kaikkiin ei huumorimme uponnut.
Joka tapauksessa tunteita on
herätetty – mikä lienee tärkeintä, sillä kaikille ”ok” myös unohtuu heti tai
jää kokonaan huomaamatta.
Videoita markkinoitiin facebookissa ja instagramissa
suhteellisin pienin panoksin. Näkyvyyttä olemme saaneet: kaikkiaan somessa on
marraskuun loppuun mennessä lähes 450 000 näyttökertaa ja yli 10 sekunnin
ajan videoita katselleitakin on vajaa 110 000. Videoita on katsottu
yhteensä liki 88 600 minuuttia. Lisäksi Youtubessa videoita on katseltu miltei 37 000 kertaa.
Eniten näkyvyyttä ovat somessa saaneet ensimmäiset
Seppo Rädyn videot. Osin siksi, että valtakunnallinen media (mm. Kuntalehti,
Markkinointi&Mainonta, Iltalehti, Kauppalehti) tarttui aiheeseen
ensimmäisen videon ja tiedotuksen myötä. Lisäksi Seppo esiintyy harvoin
tämäntapaisissa tempauksissa, joten Sepon osallistumisella sinällään oli jo mainosarvoa.
Sepon ja Harrin yhteinen video pyöri loka-marraskuun
vaihteessa valtakunnallisilla MTVuutiset.fi-sivuilla ja sieltäkin saimme yli
203 000 näyttökertaa ja CRT-prosentiksi (klikkaussuhde) 1,14. Tyypillisesti bannerimainosten klikkaussuhde
on selvästi alle prosentin, joten tuotakin lukemaa voi pitää hyvänä.
Bonusvideolla markkinoidaan Keski-Karjalan kuntien
omakotitalotontteja, joista tehtiin oma videosarja Kotiudu Keski-Karjalaan –hankkeen
teemoin. Kiteeläinen RS-llmakuvaus toteutti 9 videon sarjan syyskuun aikana keltaisten
syysmaisemien aikaan.
Näitäkin videoita voi kehua: liikkuva kuva ja etenkin lintuperspektiivi
antavat aivan eri näkymän tonteista ja ympäröivästä maastosta kuin
staattiset kartat tai valokuvat. Tonttivideoita on markkinoitu somen
puolella, kuntien sivuilla sekä lehtibannereissa.
Huomioita olemme saaneet, mutta markkinoinnin todellinen
vaikuttavuus jää nähtäväksi. Selvää on, että elävän kuvan käyttö
markkinoinnissa tulee yhä tärkeämmäksi – myös tapahtumien sekä matkailutuotteiden
ja -palvelujen markkinoinnissa.
Suvi
Spoof, seutumarkkinoija
Kaikki videot ovat katsottavissa mm. KETIn Youtube-kanavalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti