Mikä tekee asuinalueesta houkuttelevan?
Jätetäänpä hetkeksi syrjään tavalliset asuinpaikan valintakriteerit kuten
työpaikat, peruspalvelut ja alueen turvallisuus (jota Suomessa ei juuri
tarvitse miettiä). Mietitään sen sijaan, millä ilveellä saataisiin vedettyä
kehäkolmosen ja yliopistokaupunkien ulkopuolelle nykyinen nuorten aikuisten
hipsterijoukko? Se joukko, joka käyttää avoimesti rahaa elämän laatua
parantaviin palveluihin ja haluaa viihtyä työssään.
Positiivisen luovan pyörteen ja pöhinän
tiimellyksissä tällainen nuorten aikuisten muuttovirta toisi sitä kipeästi
kaivattua eloa syrjäisempiin muuttotappiokuntiin. Kuin huomaamatta,
kuihtuvistakin alueista voisi alkaa kehkeytymään viihtyisä ja vetovoimainen
keidas. Kunpa vain ne hipsterit nyt ensin saisi muuttamaan metropolin
ulkopuolelle! Riittäisikö, jos heitä varten perustaisi sisustusarkkitehdin
stilisoiman viinibaarin, taidegallerian ja baristakahvilan ilmaisella wifillä?
Ainakin nuo auttaisivat asiaa, väitti
tutkija Richard Florida aikoinaan. Hän ennusti, että ns. luova luokka, joka
tarkoittaa yrittäjiä, taiteilijoita, teknologia- ja tietotyöläisiä,
pelastaisivat kaupungit kuihtumiselta. Tulevaisuudentutkija ja ajatushautomo
Demoksen perustaja Roope Mokka on kolumnissaan pistänyt tämän ennusteen koville
(YLE Uutiset 8.11.2017). Vaikka luova luokka toden totta kasvattaa kaupunkien
vaurastumista ja kulttuuria tuomalla teknologian, suvaitsevaisuuden ja korkean
osaamisen menestystekijät asuinalueilleen (vertaa vaikkapa Helsinkiä nyt ja 20
vuotta sitten!), asukasystävällisyys on johtanut Mokan analyysissa siihen,
ettei kaupunki ole enää ”käytettävä” kaikille. Ongelma on siinä, että luova luokka
rahoillaan ja viihtymistarpeillaan luo asuinalueita, jotka ovat liian kalliita
tavalliselle työväelle asua ja käyttää rahaa.
Alueen vetovoimaisuus on lisäksi
monimutkaisempi yhtälö kuin muutama hipsteripalvelu. Muuttovirroista
puhuttaessa ohitetaan usein näkökulma alueiden identiteetistä. Olen seurannut
eräässä pikkukunnassa käytävää keskustelua vanhan historiallisen talon
kohtalosta. Yksi näkemys on purkaa talo ja toivoa, että tilalle rakennettaisiin
liike-elämää palveleva rakennus. Epäselvää on, kenen rahoituksella tällainen
syntyisi ja mistä löytyisi kiinnostuneet yritykset muutoinkin tyhjiä tiloja
tarjoavaan kuntaan.
Toisessa leirissä tunnustetaan talon historiallinen arvo paikkakunnan maamerkkinä ja matkailunähtävyytenä turisteille. Tämän pikkupaikkakunnan mökkiläisenä olen vahvasti säilytyksen puolesta sillä argumentilla, että talo liittyy olennaisesti paikkakunnan vetovoimaisuuteen potentiaalisille uusille asukkaille!
Toisessa leirissä tunnustetaan talon historiallinen arvo paikkakunnan maamerkkinä ja matkailunähtävyytenä turisteille. Tämän pikkupaikkakunnan mökkiläisenä olen vahvasti säilytyksen puolesta sillä argumentilla, että talo liittyy olennaisesti paikkakunnan vetovoimaisuuteen potentiaalisille uusille asukkaille!
En ole yksin argumenttieni kanssa. Ruotsalaistutkimuksessa
havaittiin, että myös rakennusperintö ja kulttuurihistorialliset piirteet
selittävät asuinalueiden kokemista vetovoimaisiksi (Backman ja Nilsson, 2016).
Aiemmin on havaittu, että mukava ilmasto ja järvien, meren, metsien ja
vuoriston läheisyys lisäävät asuinalueiden arvostusta. Kulttuurihistoriallisten
ameniteettien avulla paikkakunnat voivat rakentaa omaa, yksilöllistä
tarinaansa, joka tuo lisäarvoa nuorelle, paikkaansa etsivälle, väelle. Heille
asuminen kaupunkien ulkopuolella on kuin ”staycation”, eli käytännöllinen arki
tulee yhdistyä laadukkaaseen vapaa-aikaan ja elämäntyyliin. Elämäntyyliin
kuuluu laadukkaan lähi- ja luomuruoan sekä muun paikallisen tuotannon
hyödyntäminen.
Asuinalueiden vetovoimaisuus on
luultavasti sattuman, rohkeuden ja oivaltavan visioinnin yhteispeliä.
Kohtaanto-ongelma ihmisten muuttovirran ja asuinalueiden viihtyisyyden välillä
on varsinainen muna-kana –ongelma, johon tarvitaan varmaan ihmisälyä korkeampaa
tekoälyä.
PsT, yrittäjä Miia
Seppänen (miia.s.a.seppanen@gmail.com)
Backman, M. &
Nilsson, P. Journal of Cultural Economics (2016). The role of cultural heritage
in attracting skilled individuals. https://doi.org/10.1007/s10824-016-9289-2
Mokka, R. (2017). Kaupunkien
taloudellinen malli on rikki – luova luokka ei pelastanutkaan sitä, 8.11.2017.
YLE Uutiset. https://yle.fi/uutiset/3-9916222 (viitattu
10.11.2017)
Maaseutumaisuus on on vetovoimatekijä. Ei sitä korvaa se, että pitäjä alkaa muistuttaa historiatonta kaupunkilähiötä lasi- ja betonikuutioineen. En ole koskaan huomannut turistien kuvaavan esim uutta S-Marketia (joka tietysti on tarpeellinen laitos sinänsä). Paljon eri kuntien fb-ryhmissä esitettän valokuvia vanhoista rakennuksista. Kuvaa seuraa yleensä pitkä litania harmittelua siitä, että kaikki kaunis, vanha a kiinnostava hävitetään. On vain kestettävä se vaihe, kun rakennus näyttää jo vanhentuneelta ja aikansa eläneeltä, kulunutkin se on. Kunnes yhtäkkiä käsitetään, että sehän onkin monelle tärkeä maisematekijä.
VastaaPoistaOsale immeisistä pittää olla kommeeta ja kiiltävvee, van missää tappauksessa se ei sua olla vanha ja kulunut rakennus.
VastaaPoistaHyö antaat arvoo vuan uuvven ja korreen piäle. Semmosta mie sanosin nousukasmaisuuveks. Pyyvvän anteeks tuota viimestä sannoo, jos se loukkovvaa jotakuta. ☺ ☺