Tiedättehän sosiaalisessa mediassa pyörivät
”odotukset vastaan faktat”-kuvat? Niistä on blogin lopussa pari esimerkkiä. Esimerkkikuvissa
on ammatti ja kuvaus, mitä eri tahot kuvittelevat sen tarkoittavan. Erot odotusten
ja tosiasioiden välillä saattavat olla hyvinkin suuria.
Sama asia tulee esille omassa työssä ja
asiakastyytyväisyyskyselyissä. Yritysneuvojan oletetaan (tai ainakin toivotaan)
tietävän kaiken yrittämisestä, verotuksesta, kansainvälistymisestä,
tullauksesta, omistajanvaihdoksista, rahoituksista, projektihallinnasta,
markkinoinnista, sijoittajien hankinnasta. Yhtäältä pitäisi kannustaa
yrittäjäksi ja toisaalta pitäisi saada asiakas ymmärtämään myös riskit.
Harvaan työhön nykyään on valmista koulutusta ja
useimmat ammatit opitaan työpaikalla. Eri osa-alueisiin on koulutuksia ja
yleistietoa monesta asiasta löytyy usealta taholta, mutta harva on monen alan
asiantuntija, vaikka sitä yhä enemmän nykyään vaaditaankin. Monet yritykset
ostavatkin eri alojen erikoisosaamisen ammattilaisilta. Tärkeää onkin tietää,
kuka on minkin alan asiantuntija.
Vaikka välillä odotukset tuntuvat ylivoimaisilta
suhteessa omiin resursseihin, on vaarallista olla huomioimatta eroa odotusten
ja toden kanssa. Asiakaspalaute pitää ottaa tosissaan ja sen mukaan tulee tehdä
toimenpiteitä. Jos käy usein niin, etteivät asiakkaan odotukset täyty, asiakas
etsii paikan, josta saa odotukset vastaavaa palvelua. Lisäksi voi olla aika
varma, että ei palveluitasi suositella muillekaan. Ja tämä koskee kaikkia palvelualan yrityksiä.
Mitä sinä odotat Ketiltä ja yritysneuvonnalta? Voit
kommentoida sähköpostiin: sini.hukka@keti.fi.
Sini Hukka, yrityskehittäjä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti