Digi sitä, digi tätä, miksi siitä puhutaan niin
paljon? Asiat on tehty tällä tavoin jo parikymmentä vuotta, miksi muuttaa
toimintatapoja?
Seurasin netin kautta Nordic Business Forumia
ja monessa puheenvuorossa nousivat esille sähköiset kanavat ja digitaalisuus. Peter Diamandis kertoi kehittymisen vauhdista: aiemmin kehitys oli lineaarista ja paikallista,
mutta nyt se on eksponentiaalista ja globaalia. Lineaarisessa kasvussa otat
rapuissa metrin askelen kerrallaan ja 30 askelta noustuasi olet 30 metrin päässä
30. rapulla. Eksponentiaalisessa kasvussa 30 askelen päästä olet kiertänyt
maapallon ympäri 26 kertaa. Tämä on siis kehittymisen tahti nykyään. Kasvun
mahdollistaa vaurauden kasvaminen, teknologian kehittyminen ja saavutettavuus sekä
rohkeat ajatukset.
Esimerkkinä kehittymisen vauhdista vertailtakoon muistikortteja: vuonna 2005 128
Mt muistikortti maksoi n. 100 euroa, vuonna 2014 tuhat kertaa suurempi 128 Gt
muistikortti maksoi saman verran. Entä kuka olisi uskonut 20 vuotta sitten, että radio,
puhelin, nauhuri, kamera, videokamera, musiikkisoitin ym. sopivat yhteen laitteeseen,
joka on taskukokoinen?
Aiemmin kehittäjinä ja innovoijina olivat vain
tietyt tahot, yritykset, insinöörit, nyt kaikilla on samat mahdollisuudet synnyttää
jokin tuote ja menestyä. Siksi asiat kehittyvät niin nopeasti: kun joku saa
ajatuksen ja laittaa ensimmäisen version julki, muut eri
osaamisaloilta lähtevät kehittämään ideaa (kilpailemaan?) ja se kehittyy
vauhdilla. Enää ei kannata hioa tuotetta/palvelua viimeiseen saakka ennen sen
julkituloa, koska hyvin todennäköisesti sama idea on kehitteillä myös muualla. Mutta
se, joka saa sen ensin julkisuuteen, saa myös maineen. Rohkeita ajatuksia syntyy,
kun ihmiset alkavat miettiä, miten jonkun idean voi toteuttaa, ilman että pohtisiva sitä, onko se edes mahdollista toteuttaa.
Nettikäyttäjien määrä kasvaa jatkuvasti maailmalla: vuonna
2000 6 % väestöstä käytti nettiä, vuonna 2010 23 % ja vuonna 2020 oletetaan
netin käyttäjiä olevan 66 % ihmisistä. Eli 3 miljardia mieltä lisää, joilla on
uusia Ideoita ja ajatuksia.
Varoittavan esimerkin Diamandis kertoi Kodakista,
joka vuonna 1996 työllisti 140 000 työntekijää ja joka ei uskonut
digitalisaatioon, ei lähtenyt mukaan kehitykseen ja teki konkurssin 2012.
Valokuvia otetaan entistä enemmän, mutta perinteinen kuvaus on vähentynyt
jyrkästi.
Miten tämä sitten vaikuttaa meihin? Netin kautta voi
tavoittaa koko planeetan ihmiset; niistä jos asiakkaiksi saisi promillen
sadasosankin, olisi markkina isompi kuin tämä paikallinen. Digitaaliset
palvelut kehittyvät koko ajan, jos niihin ei varaudu ja ole mukana, voi olla
että käy kuten Kodakille. Liikkeiden tarjonta pitäisi saada nettiin esille vaikka
ilman verkkokauppaakin, koska netistä tuotteita etsitään. Ihmiset haluavat
ostamisen olevan helppoa ja nopeaa ja tähän heille on annettava mahdollisuus.
Palvelut muuttuvat, ajanvaraus muuttuu sähköiseksi, on oltava ajan tasalla
muuttuvasta maailmasta ja mietittävä, mitkä työkalut kannattaa ottaa omaan
käyttöön ja miten omaa työtä saa tehostettua.
Onhan sekin mahdollista, että tämä koko sähköinen
järjestelmä kaatuu omaan kasvuunsa, kuten jotkut pelottelevat. Mutta siinäkin
on bisnesmahdollisuutensa: mikäpä olisi parempi paikka selviytymiskoulutukselle
kuin harvaanasuttu maaseutu, missä netin/sähköjen toimintaan ei voi aivan
varmasti luottaa. Miten hienon sähköisen markkinointikampanjan kursseista
saisikaan aikaan!
Sini Hukka, yritysneuvoja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti