Olen
viime vuosina saanut palautetta, monista eri suunnista ja eri alueilta siitä,
että yritysten ajantasaisia aukioloaikoja on vaikea löytää. Ja jos tiedot
löytyvät, ne eivät välttämättä pidä paikkaansa. Palautetta on tullut sekä
asiakkailta että toisilta yrittäjiltä. Toinen, mistä aina välillä kuulen, on
se, että sähköpostiin tai puhelimeen ei vastata, vaikka yhteydenottoja olisi
useampikin.
Palautteet
ovat usein yksittäistapauksia, mutta ilmeisesti kyseisiin ongelmiin törmätään
koko Pohjois-Karjalan alueella. Yrityksen omien nettisivujen tietojen
ajantasaisuuden merkitystä ei voi korostaa riittävästi. Verkkosivuilla tulee
näkyä juuri se numero ja sähköpostiosoite, joka yrityksellä on tällä hetkellä
käytössään. Asiakas ei voi tietää esimerkiksi sitä, että yrittäjä lukee
sähköpostia X useammin kuin sähköpostia y, tai vaihtoehtoisesti
sähköpostiosoite on ilmoitettu, mutta postia ei lueta lainkaan.
Toisaalta,
osaavat asiakkaatkin olla välillä melko kärsimättömiä vastausten suhteen.
Sähköpostivastausta odotetaan jo samana päivänä, tai ihan viimeistään
seuraavana päivänä – ja tämä on monille pienyrittäjille aika tiukka aikataulu.
Asiakkaan harmin vastaamattomista viesteistä toki ymmärtää. Olin esimerkiksi itse etsimässä erästä tuotetta, melko kiireisellä aikataululla, ja yritin soittaa palveluntuottajalle kolmena eri päivänä – ei vastausta tai takaisinsoittoa. Lähetin myös sähköpostia, ei vastausta. Yrittäjä palasi asiaan reilun viikon päästä ja kertoi olleensa edellisen viikon lomalla. Vastaamattomuuteen oli siis hyvä syy, mutta olisihan puhelimeen ja sähköpostiin voinut laittaa lomavastaajan päälle.
Toinen
asia, mikä matkailualla puhuttaa, on palvelun laatu. Laatu ei ole riippuvainen
yrityksen koosta, sillä pienikin yritys voi olla laadukas. Näen, että yrityksen
”hyvästä” perustuotteesta on mahdollista tehdä laadukas yksityiskohtien
hallitsemisen kautta. Jotkut kutsuvat tätä vaihetta näpertelyksi – ja sitähän
se monesti onkin.
Tarkkaan
harkitut yksityiskohdat ovat kuitenkin useasti niitä, joihin asiakkaat
kiinnittävät huomiota. Yksityiskohta voi olla esimerkiksi tuli takassa, lämmin
ruisleipä pöydällä odottamassa, tyylikäs ja viimeistelty sisustus, tai
joustavuus aukioloajoissa. Yksityiskohtien kautta on mahdollista osoittaa asiakkaille
sellaista välittämistä, joka tuntuu henkilökohtaiselta.
Harmittavan
usein palvelut jäävät ”valmis 80 %:sesti” -tasolle. Parempaankin olisi
pystytty, mutta syystä tai toisesta sinne 100 %:n suoritukseen jää vielä
matkaa. Tässä on meillä vielä tekemistä.
Anna Jetsu, yrityskehittäjä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti