Joka kesä melkeinpä joka paikkakunnalle nousee kesämatkailuneuvontapisteitä opastamaan matkailijoita. Onneksi näin onkin, sillä vaikka ihmisillä on älykännykät, karttasovellukset, hakupalvelut ja vertaisvinkit netistä, ei kasvokkain tapahtuvaa asiakaspalvelua voi korvata.
Tänä kesänä sain olla hetken töissä matkailuneuvonnassa ja taas muistui mieleen, miten mukava, monipuolinen ja vaativa työ se onkaan. Sai auttaa ihmisiä moninaisissa pulmissa, etsiä vastauksia yksinkertaisiin ja vaikeisiin kysymyksiin, puhua kielillä (monesti elekielellä), esitellä omaa ja vierastakin paikkakuntaa, puhua asiaa ja asian vierestä.
Haastavan työstä tekee myös se, että toiveita on monenlaisia ihmisistä riippuen: Jotkut haluavat palvelua kasvokkain ja toiset taas odottavat, että matkailuneuvoja lähtee tauolle, että voi itse rauhassa etsiä haluamansa esitteet. Toiset tulevat tenttaamaan yleistietoja, että tietääköhän tuokaan yhtään mitään ja toiset tulevat juttelemaan niitä näitä. Toisilla on tarkka ajatus, mitä vierailullaan tekevät, hakevat sen tietyn tiedon ja poistuvat. Toiset ovat lomailemassa ilman tarkempaa suunnitelmaa ja ovat valmiita ottamaan vastaan tekemisehdotuksia.
Mitä ominaisuuksia matkailuneuvojalla sitten pitäisi olla? Monesti listalla on kielitaito, paikkakunnan tuntemus, ulospäin suuntautuneisuus ja puheliaisuus. Itse ajattelen, että tärkein ominaisuus on asiakaspalvelutaito, taito kohdata ihminen. Jos tämä toimii, kaikki muukin onnistuu. Jos asiakkaana on sellainen, jonka kieltä ei osaa puhua, voi palvella onnistuneesti vaikka elekielellä. Kun asenne on kohdallaan ja tekee kaikkensa asiakkaan palvelemiseksi, on onnistunut.
Mutta myös tietoa tarvitaan tai ainakin tietoa siitä, mistä tieto löytyy. Tässä me kaikki - kunnat, yritykset, matkailuyritykset, kaupat, erikoisliikkeet, yhdistykset - voimme olla apuna ja tukena matkailuneuvojille. Toimitetaan tietoa ja esitteitä. Kerrotaan tapahtumista, tuotepaketeista, tekemisistä, palveluajoista, konserteista ja pidetään kotisivut ajan tasalla.
Keski-Karjalan kunnilla on kaikilla käytössään Menoinfo-tapahtumakalenteri. Tapahtumakalenteri on maakuntalehtien omistama ja tiedot leviävät laajalti koko Suomeen. Matkailuneuvojat käyttävät tapahtumakalenteria tapahtumien markkinointiin ja olisi tärkeää, että koko alueen tapahtumat olisivat mahdollisimman kattavasti merkitty kalenteriin.
Vaikka kesä aina loppuu aikanaan, matkailuneuvonta ei lopu - se on ympärivuotista toimintaa. Neuvontaa tehdään koko ajan ja tietoakin tarvitaan koko ajan. Pidetään omalta osaltamme huoli siitä, että on tietoa mitä jakaa ja tältäkin osin pidetään seutu vetovoimaisena ja houkuttelevana paikkana.
Satu Juntunen, hallintosihteeri
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti