2. Kylvä luottamusta
3. Tee tulevaisuutta
4. Halua tulevaisuutta
5. Tee parhaiten sitä mitä osaat
6. Älä tyydy siihen mitä sinulla on
7. Halua hiljaisuutta
8. Anna kaikkesi
9. Ylitä rajasi
10. Älä pysähdy mukavaan satamaan
Muistaako kukaan, mistä askelista on kysymys? Arkistoista löytyi Keski-Karjalan tulevaisuustyöhön liittyvä vihkonen ”Kymmenen askelta Keski-Karjalan tulevaisuuteen” vuodelta 1998, jossa nämä askelet on kuvattu. Hiukkasen tuntuvat tänä päivänä korkealentoisilta ja aikansa lapsilta, mutta on valituissa askelissa edelleen myös tavoittelemisen arvoista.
Saman
vihkosen takakanteen on kuvattu Keski-Karjalan visio 2010, siis 12 vuotta vihkosen
laadintahetkestä eteenpäin. Visiona on, että ”Keski-Karjala on elinvoimaisista,
toimijakeskeisistä kylistä muodostunut hajaseutukunta. Pidämme huolta
perusteollisuutemme toimintaedellytyksistä ja otamme käyttöön kaiken
Keski-Karjalassa olevan osaamisen. Yritysten ja toimialojen verkottaminen sekä
yksityisen ja julkisen yhteisyö ovat tärkeä osa jokapäiväistä työtämme.
Yhteinen hankkeemme Keti on dynaaminen edelläkävijä Keski-Karjalan kehittämis-
ja seutuyhteistyössä.”
Lisäksi
visiossa uskotaan koulutuksen ja osaamisen merkitykseen, sijaintiin rajan
läheisyydessä, matkailun kehittämiseen, tietoverkkoihin sekä
hyvinvointipalveluihin.
Moni
asia visiosta on toteutunut ja samat asiat ovat edelleen tärkeitä.Esimerkiksi KETI oli
tuolloin reipas 2-vuotias, koulutuskuntayhtymän alainen hanke, jonka toiminta vakiintui
ensin koulutuskuntayhtymän liikelaitokseksi ja vuonna 2005 kuntien omistamaksi
elinkeinoyhtiöksi. Maaseudun kehittämisyhdistys Keski-Karjalan Jetina syntyi
KETIn kanssa samoihin aikoihin Suomen EU:iin liittymisen myötä.
Yhteistyön
nimiin vannottiin visiossa vahvasti. Siinä onkin tekemistä tällä hetkellä, kun
seudullinen yhteistyö kuntien kesken ja osin kuntien sisälläkin on huonoissa kantimissa – varsinkin kun
verrataan tilannetta 1990-luvun lopun aikoihin.
Tämänhetkistä
työtä elinkeinojen kehittämisessä - ja samalla KETIn toimintaa - ohjaa seudullinen elinkeinostrategia, jossa on valittu
seudulliset kehittämisen kärjet ja toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi vuoteen 2017.
Suvi
Spoof, seutumarkkinoija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti