Sosiaalinen media tai ”some” kiinnostaa, sillä
se tarjoaa mahdollisuuden tavoittaa suuren joukon ihmisiä, nopeasti ja
maksutta. Fakta on myös se, että henkilökohtainen suosittelu, vaikka se
tapahtuisi internetissä, on yksi tehokkaimmista markkinointikeinoista.
Sosiaalisen median kääntöpuolena on sen
hallitsemattomuus. Jokin uutinen tai asia voi levitä todella suurelle joukolle
ja vieläpä erittäin nopeasti. Harkitsematon arvostelu jostakin paikkakunnasta,
yrityksestä tai muusta palvelusta näkyy hetkessä satojen ihmisten sivuilla.
Facebookin tai muun sosiaalisen median käyttö
vaatiikin harkintaa. Mitä haluat itsestäsi tai yrityksestäsi kertoa, ja miksi?
Suomalaisia on pidetty kautta aikain
vähäpuheisena kansana. Sosiaalisen median mahdollisuudet ovat kuitenkin saaneet
meidät kirmaamaan internetin virtuaalitodellisuudessa ennennäkemättömällä
tavalla.
Jaan tässä, hieman karrikoiden, sosiaalisen
median käyttäjät seitsemään eri päätyyppiin:
Suorittajat
”Tänään illalla kokoukseen ja huomenna aamulennolla Helsinkiin.”
Treenaajat
”Voi sanoa, että treeni on mennyt perille, kun maitolasi tärisee
käsissä.”
Sairastajat
”Jep, jep. Silmätulehdus molemmissa silmissä ja silmät muurautuneet
umpeen.”
Uutisoijat
”Tämän aamun lehdessä esillä jälleen koulujen sisäilmaongelmat.”
Rakastuneet
“Voitte
varmasti kuvitella tämän onnen tunteen. On niin parasta mennä oman kullan
kainaloon nukkumaan.”
Kodin hengettäret
”Makaroonilaatikko uunissa, sitten pyykit koneeseen.”
Salamatkustajat (= eivät juuri koskaan päivitä mitään)
”No comments.”
Päivitystulvan keskellä on pakko todeta,
trendikkäästi lyhentäen, TMI, eli ”too much information”. Silmätulehduskierre
on kurja juttu, mutta täytyykö 300 ihmisen tietää silmiesi muurautuneen umpeen?
Raja ja käsitys yksityisyydestä on katoamassa, tai ehkä se on jo osittain kadonnut.
Sosiaalinen media aiheuttaa myös sosiaalisia
paineita. On niin helppo vertailla. On helppo tuntea itsensä epäonnistuneeksi
kaikkien “huippusuoritusten” keskellä. Tavallisuudesta on tullut kirosana,
sillä nyt pitää erottua. Ja jos työ- tai treenisuorituksilla ei pärjää, niin
pisimmällä sairauskertomuksella ainakin, tai edes niillä onnistuneilla
suklaamuffinsseilla.
Ei sosiaalinen media ole toki pelkästään huono
juttu. Päivitysten joukosta löytyy aina myös mielenkiintoisia uutisia ja
ajankohtaisia aiheita. ”Some” tarjoaa myös oivan mahdollisuuden seurata jonkin
yhteisön, alueen, organisaation tai yrityksen toimintaa.
Anna Jetsu, projektikoordinaattori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti