10.3.2014

MATKALLA SOSIAALISESSA MEDIASSA

Tiesitkö, että tieto ei ole enää valtaa, vaan tiedon jakaminen on? Sosiaalinen media, kuten Facebook, Twitter ja Instagram päivittyvät koko ajan sekä yksityisten henkilöiden että eri organisaatioiden päivityksistä.

Sosiaalinen media tai ”some” kiinnostaa, sillä se tarjoaa mahdollisuuden tavoittaa suuren joukon ihmisiä, nopeasti ja maksutta. Fakta on myös se, että henkilökohtainen suosittelu, vaikka se tapahtuisi internetissä, on yksi tehokkaimmista markkinointikeinoista.

Sosiaalisen median kääntöpuolena on sen hallitsemattomuus. Jokin uutinen tai asia voi levitä todella suurelle joukolle ja vieläpä erittäin nopeasti. Harkitsematon arvostelu jostakin paikkakunnasta, yrityksestä tai muusta palvelusta näkyy hetkessä satojen ihmisten sivuilla.

Facebookin tai muun sosiaalisen median käyttö vaatiikin harkintaa. Mitä haluat itsestäsi tai yrityksestäsi kertoa, ja miksi?

Suomalaisia on pidetty kautta aikain vähäpuheisena kansana. Sosiaalisen median mahdollisuudet ovat kuitenkin saaneet meidät kirmaamaan internetin virtuaalitodellisuudessa ennennäkemättömällä tavalla.

Jaan tässä, hieman karrikoiden, sosiaalisen median käyttäjät seitsemään eri päätyyppiin:

Suorittajat
”Tänään illalla kokoukseen ja huomenna aamulennolla Helsinkiin.”

Treenaajat
”Voi sanoa, että treeni on mennyt perille, kun maitolasi tärisee käsissä.”

Sairastajat
”Jep, jep. Silmätulehdus molemmissa silmissä ja silmät muurautuneet umpeen.”

Uutisoijat
”Tämän aamun lehdessä esillä jälleen koulujen sisäilmaongelmat.”

Rakastuneet
Voitte varmasti kuvitella tämän onnen tunteen. On niin parasta mennä oman kullan kainaloon nukkumaan.”

Kodin hengettäret
”Makaroonilaatikko uunissa, sitten pyykit koneeseen.”

Salamatkustajat (= eivät juuri koskaan päivitä mitään)
”No comments.”

Päivitystulvan keskellä on pakko todeta, trendikkäästi lyhentäen, TMI, eli ”too much information”. Silmätulehduskierre on kurja juttu, mutta täytyykö 300 ihmisen tietää silmiesi muurautuneen umpeen? Raja ja käsitys yksityisyydestä on katoamassa, tai ehkä se on jo osittain kadonnut.

Sosiaalinen media aiheuttaa myös sosiaalisia paineita. On niin helppo vertailla. On helppo tuntea itsensä epäonnistuneeksi kaikkien “huippusuoritusten” keskellä. Tavallisuudesta on tullut kirosana, sillä nyt pitää erottua. Ja jos työ- tai treenisuorituksilla ei pärjää, niin pisimmällä sairauskertomuksella ainakin, tai edes niillä onnistuneilla suklaamuffinsseilla.

Ei sosiaalinen media ole toki pelkästään huono juttu. Päivitysten joukosta löytyy aina myös mielenkiintoisia uutisia ja ajankohtaisia aiheita. ”Some” tarjoaa myös oivan mahdollisuuden seurata jonkin yhteisön, alueen, organisaation tai yrityksen toimintaa.

Anna Jetsu, projektikoordinaattori

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti