27.2.2014

MUUTAMA SANA TUOTTEISTUKSESTA

Tuotteistaminen on muotisana. Kai nyt jo tiedät, että sinun pitää osata tuotteistaa, jopa itsesi. Tässä ois tällainen nelikymppinen nainen, mutta sen lisäksi saat ruoanlaittotaitoisen (mikrokokki) ja vastavuoroiseen keskusteluun kykenevän ihmisen (kuuntele nyt vaan, kun minä puhun). Mutta eihän mulla ole kuin peruskoulu käytynä, tässä mitään osaa tuotteistaa?

Tosiasiassa tuotteistaminen ei ole sen ihmeempää kuin että hetken miettii sitä, mitä asiakas haluaisi. Jos mökkilomalle tulee lapsiperhe, heille voisi miettiä jo valmiiksi ehdotuksia tekemiseksi. Elokuvissa on menossa Autot5 ja keskustassa on mukava kahvila, jossa saa hyviä jäätelöannoksia. Naapurin Pertti on kalamies ja hän on luvannut viedä vieraita mato-ongelle ja nuotiokahveille.

Kesälomalle tullut väsynyt, lomantarpeessa oleva perhe pari yötä rauhassa nukuttuaan jaksaa lukea pöydällä olevan esitteen tekemisehdotuksista ja lähteäkin jo liikkeelle.

Ihminen on mukavuudenhaluinen ja on aina hyvä, että joku on miettinyt asioita valmiiksi. Aina ei tärppää, mutta eri ehdotuksista lähtee mielikuvitus liikkeelle. Ei me haluta sinne mato-ongelle, mutta nuotiokahvit olis kyllä kiva. Ja siellä vois katsoa, onko mustikat jo kypsyneet. Ei muuten olla käyty mustikassa viimeksi kuin lapsena mummolassa.

"Haloo, oltais tulossa sinne hiihtolomalla. Ei hiihdetä, mitä siellä teidän mökillä voisi tehdä? Pääsiskö ratsastamaan?" Voi kauhistus, eihän meillä ole kuin se latu tuossa vieressä... Ai niin, onhan samalla kylällä Liisa, joka järjestää ratsastusretkiä. Soittaskohan  hänelle. Liisa oli mielissään, kun hänelle soitettiin ja siellä olikin useita ratsastuspaketteja. Hyvä palvelu ja yhteistyö on kantanut jo vuosia. "Minne mennään ensi kesänä? Lähdetään Kiteelle mökkeilemään, kun siellä talvilomalla oli niin mukavaa ja oli kivaa tekemistäkin".

Autokaupassa tuotteistaminen osataan. Siellä myydään mielikuvia ja autoon saa erilaisia paketteja, jotka parantavat ajokokemusta. On paketti, joka sisältää istuinlämmittimet, automaatti-ilmastoinnin ja lämmitettävät taustapeilit. Samoin palveluissa voidaan myydä mielikuvia ja tuotteet parantavat myös loman "ajokokemusta".  Mielikuvia ja ideoita voisi tuoda enemmän esiin ja miettiä tuotteiden tai palvelujen nimeämistä. Jos ruokana on kanakastike ja riisi, se ei kuulosta niin houkuttelevalta kuin Ihametsän Ilkan kotkotus ja risotto. Jos metsäretkeä suunnittelee, miltä kuulostaa Puiden huminaa -retki?

Autokaupassa kukaan ei tosin puhu siitä navigaattorista, joka apukuskin puolella kertoo pyytämättä nopeuden ja suunnan, mihin ei pitänyt kääntyä. Ai niin, sehän taitaa kuulua siihen parisuhdepakettiin, joka tuli hankittua toistakymmentä vuotta sitten...

Satu Juntunen, Kiteen kaupungin vs. hallintosihteeri

 

 

1 kommentti:

  1. Onneksi parisuhdetta ei ole tuotteistettu, muuten monikaan ei saattaisi ostaa kun etukäteen tietäisi mitä se paketti sisältää :D

    VastaaPoista