Jospa
kirjoittaisinkin blogin kirjoittamisesta. Nykyään blogiviestintä on erittäin
suosittua. On sisustusblogeja, ruokablogeja, kuntoilublogeja ja muita blogeja
jos jonkinlaisista aiheista. Bloggaaminen elää mitä ilmeisimmin nyt
kukoistuskauttaan. Tämä muoti-ilmiö tulisi varmaankin osata hyödyntää, mutta
miten?
Jotkut
ovat tehneet bloggaamisesta ammatinkin sponsoreiden avustuksella. Suositut
bloggaajat myyvät blogistaan sponsoritilaa. Sponsoriyrityksen logo näkyy blogin
yhteydessä ja lukija sujahtaa logon kautta vaivattomasti sponsorin sivustolle.
Kuinka kätevää! Kuuntelin radiosta erään kauneusblogin kirjoittajan
haastattelua. Siinä hän kertoi, kuinka sponsori oli lähettänyt hänelle
testattavaksi hiusliidun (käsittääkseni jonkin sortin ensiapuväline juurikasvun
värjäämiseen). Hän oli tehnyt blogipostauksen hiusliidusta ja sen
ominaisuuksista ja kappas, kyseinen liituvarasto oli myyty loppuun sponsorilta
saman päivän aikana!
Ryhtyäkö
siis bloggaajaksi ja työllistää itsensä sponsorituloilla? Tällainen ”helppo”
ansaintamahdollisuus ja uuden kivan kokopäivätyön luominen ei liene
tavisbloggaajalle mikään läpihuutojuttu, vaikka kotona työskentely oman
mielenkiinnonkohteen parissa ja vapaa työaika monia kirjoitusvirtuooseja
varmasti houkuttelevatkin. Bloggaajan on onnistuttava keräämään itsellensä
sankka lukijakunta vakuuttaakseen sponsorit tarpeeksi suuresta
asiakaspotentiaalista. On osattava erottautua massasta, kirjoittaa sujuvasti ja
monipuolisesti ihmisiä kiinnostavista aiheista, niin että lukijat jaksavat kerta
toisensa jälkeen tulla takaisin blogiin. Tie huippusuosituksi bloggaajaksi ei
siis liene kovinkaan helppo.
Mutta
voisiko blogimaailman hyödyntää toisella tavalla? Ovatkohan alueemme yrittäjät
huomioineet blogimainonnan mahdollisuuden omassa markkinoinnissaan? Voisi
ajatella, että jonkun keskikarjalaisen matkailuyrittäjän mainos suositun
matkailublogin yhteydessä toisi aikamoisen asiakaspotentiaalin vain yhden
hiiren klikkauksen päähän. Tai esimerkiksi sisustusmateriaaleja tai
sisustussuunnittelua tarjoavan yrityksen linkki sisustusblogin yhteydessä. Tai
Keski-Karjalan alueen erilaisten tapahtumien markkinointi kyseisen alan
harrastajan blogissa?
Markkinoinnin
suunnittelun yhteydessä pohditaan yleensä potentiaalisten asiakkaiden
tavoittamisen ongelmaa. Pitäisi pystyä mainostamaan siellä missä ne
asiakkaatkin ovat. Kenties voisimme Keski-Karjalan seudun markkinoinnissa
hyödyntää suuremmassa määrin blogimainontaa? Olisiko siinä mahdollisuuksia
yrityksille, ehkä juuri sinun yrityksellesi? Ja ehkäpä meiltä Keski-Karjalasta
voisi löytyä joku taitava kirjoittajakin, joka voisi itsensä työllistää blogin
avulla, vaikkapa edes osa-aikaisesti…
Kirjoitukseni
lopuksi haluan toivottaa mitä mukavinta talven jatkoa kaikille lukijoille! Suurkiitokset
myös lämpimästä vastaanotosta ja lukuisista onnitteluista, joita olen saanut
koskien uutta työtehtävääni. Teen ilomielin kehittämistyötä kanssanne!
Maare
Laakkonen, toiminnanjohtaja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti