Onko
mahdollistakaan saada hyvää palvelua, kun haitari on näin suuri? Onko jotain
vähimmäisvaatimuksia palvelulle? Ainakin se on varmaa, että ”Ei oo – Ei tuu – Eikä
tilata” ei riitä.
Yksi
tärkeä näkökulma on varmastikin se, annatko palautetta hyvästä ja/tai huonosta
palvelusta? Ai etkö? No, mistä se asiakaspalvelija tietää, onko onnistunut? No,
leipääntyneinkin asiakaspalvelija ymmärtää, että jotain on asiakaspalvelutilanteessa
mennyt pieleen, jos asiakasta ei enää näy.
Miten
palautetta annetaan sitten luontevasti? Minulla on tässä asiassa oppimista.
Palautetta tulee kyllä satunnaisesti annettua myönteisistä asiakaspalvelukokemuksista,
mutta ns. korjaavaa palautetta on vaikeaa antaa. ”Kuinkas ruoka maistui?” ”No,
ruoka oli aivan hirveä(ä).” Jossain on neuvottu antamaan korjaava palaute ns.
hampurilaismallilla: ensin hyvä asia ja sitten korjaavaa palaute. ”Ihan mukava
ihminen olet, mutta…” Tässäkin pitäisi miettiä oma luonteva tapa siltojen
polttamista vältellen.
Kaikilla
on kokemuksia hyvästä ja huonosta palvelusta ja sekin vaihtelee ihmisen mukaan.
Omat kokemukset ovat sekä yrityksen että yksityisen asiakkaan kokemuksia. Loistavia
asiakaskokemuksia, joista tulee hyvä mieli vieläkin, kokemuksia siitä, että
yrityksen edustajana saa huonompaa palvelua kuin yksityisenä ihmisenä ja
kaikkea tältä väliltä. Moni on varmastikin ainakin kuullut, jos ei kokenut, ruuhkasuomen
taksit, jotka pitkin hampain ottavat kyytiläisen kyytiin ja tilittävät sen päivän/koko
maailman epäkohdat matkan aikana asiakkaan niskaan.
Mitäs
väliä sillä on, miten palvellaan tai annetaan palautetta palveluista? Parhaimmillaan
paikkakunnan vetovoima syntyy hyvästä palvelusta, ei suuresta valikoimasta.
Parhaimmillaan paikkakunnan yritykset puhaltavat yhteen hiileen ja
suosittelevat muiden hyviä palveluja asiakkailleen. Parhaimmillaan yritykset ja
virastot kannustavat asiakkaita palautteen antamiseen ja parantavat palvelua
saamansa palautteen pohjalta. Parhaimmillaan ihminen antaa parhainta palvelua toiselle
ihmiselle.
Satu
Juntunen, viestintäsihteeri
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti