24.1.2013

MATKAILUN MAHDOLLISUUDET OVAT TODELLISIA

Matka 2013-messut pidettiin Helsingin messukeskuksessa 17.-20.1.2013. Pohjois-Euroopan suurimmilla matkailualan messuilla kävi yli 75 000 vierasta. Näytteilleasettajia oli yli 1000 sadasta eri maasta. Messujen teemana oli  Matkalla on kasvot - Social Journey. Teema pitää sisällään ajatuksen sosiaalisuudesta. Omia matkakokemuksia halutaan jakaa entistä enemmän sosiaalisessa mediassa. Toisaalta teemaan liittyy aitojen kohtaamisiin synnyttämät elämykset.
Keski-Karjalaa esiteltiin messuilla Pohjois-Karjalan yhteisosastolla ja Rääkkylän omalla osastolla. Mitä meillä on tarjottavaa elämyksiä tyrkyttävien eksoottisten matkakohteiden, muodikkaiden hiihtokeskusten tai turistimassoja kokoavien ostosristeilyjen rinnalla?

Rääkkylän osastolla soitettiin kannelta pirtin pöydän äärellä ja tassuteltiin huopatöppösissä. Kiinnostuneita olivat etenkin ne, joilla oli joku side Rääkkylään tai alle parikymppiset, jotka eivät olleet Rääkkylästä kuulleetkaan. Kihaus Folk tunnettiin ja Paksuniemen satamassa oli moni veneilyn harrastaja piipahtanut. Pohjois-Karjalan osaston vetonaulana oli Hermannin kauppa-auto, Kolin maisemat ja paikalliset herkut.  Kiinnostusta riitti, kauppa-autoon oikein jonoksi asti.  
Venäläiset ovat meidän mökit ja tuvat jo löytäneet. Olemme lähellä, tulijat pääsevät omalla autolla mökin pihaan ja tarvittaessa kauemmaksi ostosten tekoon. Topin Tupien yrittäjä Toivo Hirvonen kertoi ihmetelleensä, kun jotkut mökille tulleista pysyttelevät koko lomansa mökillä, käyvät ehkä pilkillä ja tutustuvat jalkaisin lähitienooseen. Muutoin riittää Hämeenselän talvinen rauha.
Satojen messuvieraiden kanssa keskustellessa tuli varmuus, että matkailun mahdollisuudet Keski-Karjalassa eivät ole minnekään kadonneet. Tarvitaan lisää majoituspaikkoja, mutta myös erilaisia oheispalveluita: pieniä elämyksiä, hyvää ruokaa ja paikallista ostettavaa.
Paljon on tehty ja monessa asiassa menty eteenpäin. On hienot esitteet, nettisivut ja  varausjärjestelmät,  myös  venäjäksi. Yrityksemme ovat pieniä, yrittäjiensä näköisiä, toisiaan täydentäviä ja harvoin kilpailijoita. Koivuniemen ja Karelia Cottagen ensi kesäksi yhdessä suunnittelemat melontapaketit ovat alkua ja vievät asian ytimeen. Yhteistyöllä saadaan enemmän ja parempia palveluita tarjottavaksi.
Ehkäpä sunnuntaina messuille opintomatkan tehneet Rääkkylän saarten, Oravisalon ja Varpasalon, kansainvälisen kylämatkailuhankkeen toimijat, kokoavat tämän kaiken yhteen tuotteeksi asti ja esimerkiksi koko Keski-Karjalalle. Paketteja on testattu CULTrips-hankkeessa ulkomaalaisilla vierailla viime elokuussa ja palaute on ollut hyvää. Kotimatkalla junassa riitti ideoita, mutta myös tervettä bisnesajattelua siitä, miten matkailusta on mahdollisuus saadaan oikeasti elinkeino osalle kyläläisistä.

Raita Joutsensaari, kehityssihteeri
Kauppa-auto Vertti, Hermanni ja Pölönen Matkamessuilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti