Matka
2013-messut pidettiin Helsingin messukeskuksessa 17.-20.1.2013. Pohjois-Euroopan
suurimmilla matkailualan messuilla kävi yli 75 000 vierasta. Näytteilleasettajia
oli yli 1000 sadasta eri maasta. Messujen teemana oli Matkalla on kasvot - Social Journey. Teema
pitää sisällään ajatuksen sosiaalisuudesta. Omia matkakokemuksia halutaan jakaa
entistä enemmän sosiaalisessa mediassa. Toisaalta teemaan liittyy aitojen
kohtaamisiin synnyttämät elämykset.
Keski-Karjalaa
esiteltiin messuilla Pohjois-Karjalan yhteisosastolla ja Rääkkylän omalla
osastolla. Mitä meillä on tarjottavaa
elämyksiä tyrkyttävien eksoottisten matkakohteiden, muodikkaiden hiihtokeskusten
tai turistimassoja kokoavien ostosristeilyjen rinnalla?
Rääkkylän osastolla soitettiin kannelta pirtin pöydän äärellä ja tassuteltiin huopatöppösissä. Kiinnostuneita olivat etenkin ne, joilla oli joku side Rääkkylään tai alle parikymppiset, jotka eivät olleet Rääkkylästä kuulleetkaan. Kihaus Folk tunnettiin ja Paksuniemen satamassa oli moni veneilyn harrastaja piipahtanut. Pohjois-Karjalan osaston vetonaulana oli Hermannin kauppa-auto, Kolin maisemat ja paikalliset herkut. Kiinnostusta riitti, kauppa-autoon oikein jonoksi asti.
Rääkkylän osastolla soitettiin kannelta pirtin pöydän äärellä ja tassuteltiin huopatöppösissä. Kiinnostuneita olivat etenkin ne, joilla oli joku side Rääkkylään tai alle parikymppiset, jotka eivät olleet Rääkkylästä kuulleetkaan. Kihaus Folk tunnettiin ja Paksuniemen satamassa oli moni veneilyn harrastaja piipahtanut. Pohjois-Karjalan osaston vetonaulana oli Hermannin kauppa-auto, Kolin maisemat ja paikalliset herkut. Kiinnostusta riitti, kauppa-autoon oikein jonoksi asti.
Venäläiset
ovat meidän mökit ja tuvat jo löytäneet. Olemme lähellä, tulijat pääsevät
omalla autolla mökin pihaan ja tarvittaessa kauemmaksi ostosten tekoon. Topin Tupien
yrittäjä Toivo Hirvonen kertoi ihmetelleensä, kun jotkut mökille tulleista
pysyttelevät koko lomansa mökillä, käyvät ehkä pilkillä ja tutustuvat jalkaisin
lähitienooseen. Muutoin riittää Hämeenselän talvinen rauha.
Satojen
messuvieraiden kanssa keskustellessa tuli varmuus, että matkailun
mahdollisuudet Keski-Karjalassa eivät ole minnekään kadonneet. Tarvitaan lisää majoituspaikkoja, mutta myös erilaisia oheispalveluita: pieniä elämyksiä, hyvää ruokaa ja paikallista
ostettavaa.
Paljon on
tehty ja monessa asiassa menty eteenpäin. On hienot esitteet, nettisivut
ja varausjärjestelmät, myös
venäjäksi. Yrityksemme ovat pieniä, yrittäjiensä näköisiä, toisiaan
täydentäviä ja harvoin kilpailijoita. Koivuniemen ja Karelia Cottagen ensi
kesäksi yhdessä suunnittelemat melontapaketit ovat alkua ja vievät asian
ytimeen. Yhteistyöllä saadaan enemmän ja parempia palveluita tarjottavaksi.
Ehkäpä
sunnuntaina messuille opintomatkan tehneet Rääkkylän saarten, Oravisalon ja Varpasalon, kansainvälisen kylämatkailuhankkeen toimijat, kokoavat tämän kaiken
yhteen tuotteeksi asti ja esimerkiksi koko Keski-Karjalalle. Paketteja on testattu CULTrips-hankkeessa ulkomaalaisilla
vierailla viime elokuussa ja palaute on ollut hyvää. Kotimatkalla junassa riitti ideoita, mutta myös tervettä bisnesajattelua
siitä, miten matkailusta on mahdollisuus saadaan oikeasti elinkeino osalle
kyläläisistä.
Raita Joutsensaari, kehityssihteeri
Raita Joutsensaari, kehityssihteeri
Kauppa-auto Vertti, Hermanni ja Pölönen Matkamessuilla. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti