Otsikon
kysymys käväisee aivan turhan usein mielessä, kun yritysneuvojana etsiskelee
yritysten kotisivuilta yhteystietoja tai vaikka kuvausta, mitä yritys tekee. Ja
saattaapa sama kysymys nousta myös yrityksen asiakkaiden, kuluttajien ja muiden
yrityksestä tai sen palveluista kiinnostuneiden mieleen. No miksi?
Esimerkiksi
siksi, että heti etusivulla hyppää silmille ja tajuntaan auttamatta
vanhentunutta materiaalia. Avoimet ovet –tapahtuma on tulossa elokuulla (2018) tai herkullinen isänpäivän (11.11.) menu on vieläkin
esittelyssä. Sivun alalaidassa voi lukea ”päivitetty
2.1.2015” tai sivusto on ”työn alla”.
Kun sivuja koettaa avata kännykällä, selviää myös nopeasti, ovatko kotisivut jo
mobiililaitteita ja -käyttöä tukevia vai eletäänkö sivujen suhteen edellistä
vuosikymmentä.
Ottamatta
sen enempi kantaa kotisivujen ulkoasuun ja sisältöönkään, käy mielessä, eikö
kotisivujen merkitystä täysin ymmärretä nykyisessä digiajassa? Kun ei ole enää
puhelinluetteloita ym. katalogeja ja printtimedian näkyvyys ja saatavuus ovat
rajallista, ihmiset etsivät tuotteiden ja palvelujen sekä yritysten tietoja
netistä. Yhä enemmän kännykällä/mobiililaitteella.
Ja
vaikka kotisivut eivät olisikaan yritykselle markkinoinnin ensisijainen
työkalu, niin mitä se kertoo yrityksestä tai sen tekemisten laadusta, jos
kotisivuilta paljastuu välittömästi, ettei päivityksiä ole tehty kahteen
vuoteen…
Yrityksessä
on saatettu tehdä niska limassa töitä tuotteiden /palveluiden asiakaslähtöiseen
kehittämiseen, laatuun, saatavuuteen, toimitusvarmuuteen jne. mutta yksi
vilkaisu nettisivuille voi viedä ns. maton alta. Nykyihminen tekee itselleen
mielikuvan sekunneissa ja päivittämätön kotisivu voi viestiä näkijälleen, että
onkohan tämä yritys edes elossa ja seuraava klikkaus alta aikayksikön viekin jo
kilpailijan luo.
Kotisivut
ovat siis mitä suurimmassa määrin myös yrityksen brändin rakentamisen työkalu
ja sillä tarmokkuudella pitää päivityksiäkin tehdä. Kotisivut eivät ole
yrityksiä itseään varten, vaan yrityksen tuotteista ja palveluista
kiinnostuneita varten. Isoilla yrityksillä asiat ovat yleensä järjestyksessä,
mutta pienillä yhden henkilön yrityksillä monenlaista tekemistä riittää ja
nettisivut eivät aina ole mielessä.
Olen
edelleenkin sitä mieltä, että jos kotisivut eivät ole myynnin merkittävä
työkalu, vähän päivitystä vaativat kotisivut riittävät: yhteystiedot pitää
löytyä heti etusivulta ja kuvaus yrityksen toiminnasta ja tuotteista/palveluista.
Jos innostusta riittää aktiivisempaan esilletuontiin, voi tehdä kuten monet
ovat tehneetkin eli ottaneet Facebook-sivut käyttöön. Niitä on yleensä helpompi
ylläpitääkin, vaikka itse.
Vaan
palataanpa tuohon brändiin (tätä ei saa Alkosta) ja siihen, ettei yrityksellä
ole lainkaan kotisivuja. Yrittäjiä tavatessa olen kuullut, ettei sivuja
tarvitse, koska on vakiintunut asiakaskunta, lehti-ilmoitus riittää ja ”en
ossoo enkä opettele” –ikäpykälä on käytössä. Asiahan on täysin yrittäjän
itsensä päätös ja jos ilman kotisivuja pärjää, niin mitäpä siinä. Eikun
porskutetaan eteenpäin. Mutta ehkäpä ei olisi poissuljettua, että uusiakin
asiakkaita voisi tarvita ja sellaisia voisi löytyä kotisivujen johdattamana. Tai
yleensäkin yrityksen laadukas toiminta voisi tulla paremmin tietoisuuteen
kotisivujen välityksellä.
Niinhän
sitä nykypäivänä sanotaan, ettei sellaista yritystä ole olemassa, jos ei
kotisivuja löydy. Mutta kun ne ovat olemassa, pidetään niistä huolta,
säännöllisesti.
Pekka
K. Vatanen, yritysneuvoja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti