28.2.2019

YRITTÄJÄ, MILLOIN VIIMEKSI VILKAISIT OMAN YRITYKSESI KOTISIVUJA?

Otsikon kysymys käväisee aivan turhan usein mielessä, kun yritysneuvojana etsiskelee yritysten kotisivuilta yhteystietoja tai vaikka kuvausta, mitä yritys tekee. Ja saattaapa sama kysymys nousta myös yrityksen asiakkaiden, kuluttajien ja muiden yrityksestä tai sen palveluista kiinnostuneiden mieleen. No miksi?

Esimerkiksi siksi, että heti etusivulla hyppää silmille ja tajuntaan auttamatta vanhentunutta materiaalia. Avoimet ovet –tapahtuma on tulossa elokuulla (2018) tai herkullinen isänpäivän (11.11.) menu on vieläkin esittelyssä. Sivun alalaidassa voi lukea ”päivitetty 2.1.2015” tai sivusto on ”työn alla”. Kun sivuja koettaa avata kännykällä, selviää myös nopeasti, ovatko kotisivut jo mobiililaitteita ja -käyttöä tukevia vai eletäänkö sivujen suhteen edellistä vuosikymmentä.

Ottamatta sen enempi kantaa kotisivujen ulkoasuun ja sisältöönkään, käy mielessä, eikö kotisivujen merkitystä täysin ymmärretä nykyisessä digiajassa? Kun ei ole enää puhelinluetteloita ym. katalogeja ja printtimedian näkyvyys ja saatavuus ovat rajallista, ihmiset etsivät tuotteiden ja palvelujen sekä yritysten tietoja netistä. Yhä enemmän kännykällä/mobiililaitteella.

Ja vaikka kotisivut eivät olisikaan yritykselle markkinoinnin ensisijainen työkalu, niin mitä se kertoo yrityksestä tai sen tekemisten laadusta, jos kotisivuilta paljastuu välittömästi, ettei päivityksiä ole tehty kahteen vuoteen…

Yrityksessä on saatettu tehdä niska limassa töitä tuotteiden /palveluiden asiakaslähtöiseen kehittämiseen, laatuun, saatavuuteen, toimitusvarmuuteen jne. mutta yksi vilkaisu nettisivuille voi viedä ns. maton alta. Nykyihminen tekee itselleen mielikuvan sekunneissa ja päivittämätön kotisivu voi viestiä näkijälleen, että onkohan tämä yritys edes elossa ja seuraava klikkaus alta aikayksikön viekin jo kilpailijan luo.

Kotisivut ovat siis mitä suurimmassa määrin myös yrityksen brändin rakentamisen työkalu ja sillä tarmokkuudella pitää päivityksiäkin tehdä. Kotisivut eivät ole yrityksiä itseään varten, vaan yrityksen tuotteista ja palveluista kiinnostuneita varten. Isoilla yrityksillä asiat ovat yleensä järjestyksessä, mutta pienillä yhden henkilön yrityksillä monenlaista tekemistä riittää ja nettisivut eivät aina ole mielessä.

Olen edelleenkin sitä mieltä, että jos kotisivut eivät ole myynnin merkittävä työkalu, vähän päivitystä vaativat kotisivut riittävät: yhteystiedot pitää löytyä heti etusivulta ja kuvaus yrityksen toiminnasta ja tuotteista/palveluista. Jos innostusta riittää aktiivisempaan esilletuontiin, voi tehdä kuten monet ovat tehneetkin eli ottaneet Facebook-sivut käyttöön. Niitä on yleensä helpompi ylläpitääkin, vaikka itse.

Vaan palataanpa tuohon brändiin (tätä ei saa Alkosta) ja siihen, ettei yrityksellä ole lainkaan kotisivuja. Yrittäjiä tavatessa olen kuullut, ettei sivuja tarvitse, koska on vakiintunut asiakaskunta, lehti-ilmoitus riittää ja ”en ossoo enkä opettele” –ikäpykälä on käytössä. Asiahan on täysin yrittäjän itsensä päätös ja jos ilman kotisivuja pärjää, niin mitäpä siinä. Eikun porskutetaan eteenpäin. Mutta ehkäpä ei olisi poissuljettua, että uusiakin asiakkaita voisi tarvita ja sellaisia voisi löytyä kotisivujen johdattamana. Tai yleensäkin yrityksen laadukas toiminta voisi tulla paremmin tietoisuuteen kotisivujen välityksellä.

Niinhän sitä nykypäivänä sanotaan, ettei sellaista yritystä ole olemassa, jos ei kotisivuja löydy. Mutta kun ne ovat olemassa, pidetään niistä huolta, säännöllisesti.

Pekka K. Vatanen, yritysneuvoja

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti