19.8.2014

GAALASTA GAALAAN, VAI MITEN SE NYT MENIKÄÄN?


Jos kevään voidaan sanoa olevan toivoa täynnä, on näin syksyllä ilmassa aina ripaus odotusta jostakin uudesta. Koulut sekä muut opinnot alkavat, kansalaisopistojen kurssit käynnistyvät ja pian otetaan ensimmäiset askeleet kohti talvea. Toisin sanoen, nyt alkaa arki.
 
Matkailualalla arki tarkoittaa, kesäsesongin jälkeen, ensi vuoden suunnitelmien ja materiaalien valmistamista. Karelia Expertillä kootaan parhaillaan jo ensi vuoden ryhmämatkaesitettä ja siitä siirrytään alueellisten matkailuesitteiden pariin. Työn alla on myös uudistuva Pohjois-Karjalan englanninkielinen matkailuesite. 

Täysin paperittomassa aikakaudessa emme vielä elä, vaikka lähes kaikki tieto Internetistä jo löytyykin. Etenkin neuvontatyössä ja erilaisissa tapahtumissa, perinteiset paperiset esitteet ovat edelleen tarpeellisia. Esitetyön tietojenkeruussa hyödynnämme kuitenkin nykytekniikkaa ja keräämme tiedot sähköisten lomakkeiden avulla. Näin tiedot päivittyvät samalla paitsi paperisiin esitteisiin (joista toki on myös sähköiset versiot olemassa), mutta myös VisitKarelia -sivuille. 

Esitetyön ohessa tehdään myyntikiertueiden ja messujen valmistelemista sekä pyöritetään yrityksen ”perusarkea”, eli mökkivarauksia, ryhmä- ja yritysmyyntiä, kongressivalmisteluita, matkailuneuvontaa sekä muita päivittäisiä töitä. Nyt suunnataan katseita myös vuoteen 2015 suurtapahtumien osalta, sillä Ampumahiihdon MM-kilpailujen sekä Kuninkuusravien majoituskyselyjä, ja muita tapahtumiin liittyviä kyselyjä, tulee meille sisään kiihtyvällä tahdilla. 

Matkailualan työ, jota maakunnassamme tehdään, ei siis ole gaalasta gaalaan leijumista, vaan meilläkin on arki – ja monia arkeen liittyviä työtehtäviä. Teemme paljon töitä sisätiloissa, mutta aina tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan jalkaudumme myös ”kentälle” eri tapaamisiin, tilaisuuksiin, messuille, yritysvierailuille ja tapahtumiin. 

Karelia Expertin rooli Pohjois-Karjalan alueellisena matkailuorganisaationa tunnetaan paitsi omassa maakunnassa, mutta myös muualla Suomessa, sekä osin kansainvälisestikin. Pitkä työ maakunnan matkailun eteen on varmistanut sen, että kynnys yhteydenottoon on matala. Onneksi niin, sillä jatkuvassa vuoropuhelussa paitsi asiakkaiden, mutta myös yrittäjien ja muiden sidosryhmien kanssa, pysymme ajan hermoilla.

Jokainen matkailu-, ravintola- ja tapahtuma-alalla työskennellyt tietää sen, että isoin työ on aina se valmisteleva työ. Ja sitähän me juuri teemme – valmistelemme, kokoamme, kehitämme ja toteutamme asioita, jotta ne olisivat asiakkaittemme käytettävissä. Karelia Expertin asiakkaita ovat paitsi matkailijat, mutta myös alueemme eri matkailutoimijat.

Työni Karelia Expertillä jatkuu MM-ampumahiihdon markkinointitehtävien parissa, mutta tämä on viimeinen kirjoitukseni Keski-Karjalan seutumarkkinointiblogiin. Syksyllä ohjelmassa on töiden lisäksi myös uusia opintoja kasvatustieteen parissa. Luovutan hyvillä mielin Keski-Karjalan aluetoimiston ”avaimet” seuraajani osaaviin käsiin. Homma jatkuu eteenpäin, niin kuin pitääkin.
 
Anna Jetsu, projektikoordinaattori

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti