Johdanto
Oli synkkä ja myrskyinen yö. Toinen miehistä saapui kaupunkiin
junalla, toisen oli määrä olla juna-asemalla autolla vastassa. Juna oli
myöhässä, joten toinen miehistä päätti pistäytyä Tolosenmäen huoltoasemalla.
Hän tilasi aikansa kuluksi tiskiltä lihiksen kahdella nakilla, mikä oli
poikkeuksellista, sillä yleensä mies soi lähinnä vegaaniruokaa. Mutta kuten
tulemme huomaamaan, tulevaan kuukauteen liittyi paljon poikkeuksellisia
asioita.
Lopulta juna saapui Kiteen asemalle ja miehet kohtasivat pimeällä
parkkipaikalla. Nopea kättely, varovainen hymy. Ilmassa oli jännitystä, sillä
kummallakaan ei ollut aavistustakaan siitä mikä odotti kahdeksan kilometrin
päässä. Kitee, Keski-Karjalan keskeinen paikka. Ja sen sydämessä maineikkaat
Hakatalot.
Perille saavuttuaan kaksi nuori miestä (kutsutaan heitä tästä
eteenpäin Ristoksi ja Pauliksi, asioiden helpottamiseksi) purkivat yön
hämärässä kamppeensa kaupungin vuokrakolmioon. Asunto oli tilava ja
kalustukseltaan hieman askeettinen, mikä ei opiskelijaelämään tottuneita
konsulttilupauksia haitannut. Matka Turusta Kiteelle oli ollut pitkä ja
vaiheikas, nyt oli tärkeää saada lepoa. Edessä oli jännittävä päivä.
Ensimmäinen työvaihe
- Alive in Smart Countryside on Kiteen Evankelisen kansanopiston, Kiteen kaupungin, Juuan kunnan, Turun yliopiston tulevaisuuden teknologioiden laitoksen ja Turun kauppakorkeakoulun yhteinen hanke. Tavoitteena on parantaa kohdekuntien yritysten tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä ja näin vastata digitaalisen transformaation haasteeseen.
Paikallisille yrityksille tarjottiin mahdollisuus osallistua
hankkeeseen, jossa heidän digitaalista jalanjälkeään ehostettaisiin, he
saisivat konsultaatiota IT-asioihin liittyen ja apua esimerkiksi digitaalisen
markkinoinnin kanssa. Eikä tässä vielä kaikki. Niin uskomattomalta kuin se
kuulostaakin, kaikki tämä olisi yrityksille täysin ilmaista.
Risto (tietojenkäsittelytieteiden opiskelija) Ja Pauli
(taloustieteen opiskelija) tekivät työtä käskettyä. Yrityksiä kontaktoitiin
puhelimitse ja sähköposteja läheteltiin. Kiinnostusta heräsi laajalti, mukaan
ilmoittautui kolmisenkymmentä yritystä.
Projektin tiimoilta järjestettiin starttitapahtuma Kiteen
kansanopistolla. Paikalle saapui paikallisia yrittäjiä, sekä yliopistoväkeä.
Innostuneet ja motivoituneet kiteeläisyrittäjät seurasivat presentaatioita
tekoälyn mahdollisuuksista ja digitaalisten markkinointityökalujen kirjosta.
Risto ja Pauli, sekä heidän opiskelijakollegansa Hanna tapasivat ensi kertaa
kasvotusten konsultoitavia asiakkaitaan. Ilmassa oli odotuksen tuntua ja
kihelmöivää jännitystä. Kiteenjärven suunnalta puhaltavassa raikkaassa ilmassa
saattoi haistaa vienon, digitaalisen tuulahduksen.
Toinen työvaihe
- Osana digitaalisen transformaation haasteeseen vastaavaa hanketta järjestetään Living Lab -paja. Hankkeen aikana Turun yliopiston opiskelijoita muuttaa kohdekuntiin asumaan, ja he tarjoavat tarvelähtöisiä digitaalisia yhteissuunnittelupalveluita paikallisille yrityksille. Yliopiston tutkijat ohjaavat opiskelijoita osittain etätyökalujen avulla ja vierailemalla maakunnassa säännöllisesti. Living lab kiertää paikkakunnalla, jotta palvelut olisivat mahdollisimman hyvin saavutettavissa.
Kolmenkymmenen yrityksen ryppäästä putosi nuoren konsulttiparin
syliin kahdentoista yrityksen dynaaminen tusina. Nyt kun kontaktointivaihe ja
hankkeen startti olivat takanapäin, oli aika aloittaa yritysvierailujen
kaksiviikkoinen kierros. Hanke tarjosi kyllä nuorille miehille käyttöön
työsuhdeautoa, mutta Riston ylpeys kävi lankeemuksen edelle. Perheeltä
lainatusta kullankeltaisesta Renaultista tuli tulevien viikkojen aikana tuttu
näky Keski-Karjalan maanteillä. Autossa ei ollut tuuletusta, saati ajanmukaisia
äänentoistolaitteita, mutta turha oli murehtia pienistä. Ei Hakatalojen
asunnossakaan ollut pakastinta tai imuria.
Kahden viikon aikana Risto ja Pauli oppivat monia asioita
keskikarjalaisista yrityksistä ja yrittäjistä. Ensinnäkin, Keski-Karjalassa
juodaan paljon kahvia. Kahdenkeskeinen dynamiikka sai jännittäviä piirteitä,
sillä Pauli joi kahvia vain harvoin. Risto uhrautui molempien puolesta, ja
kofeiinin kulutus alkoi saada nopeasti huolestuttavia piirteitä.
Toiseksi, Keski-Karjalan alueelta löytyy erittäin kiinnostava ja
monipuolinen kirjo aivan loistavia yrityksiä ja yrittäjiä. Risto ja Pauli
vierailivat golf-kentällä ja mansikkatilalla, maistoivat tervan makuisia
ksylitolpastilleja ja perinteikkäiden pitopalveluiden herkkuja, oppivat
peltojen ja metsien tuhkaamisen alkeet sekä nauttivat matkailupalveluiden
vieraanvaraisuudesta. Vain muutamia mainitaksemme.
Kolmanneksi, konsulttiparille tuli hyvin nopeasti selväksi, että
heidät työllistävälle projektille oli alueella kiinnostusta ja tilausta. Risto
ja Pauli näkivät monien yritysten kohdalla halua ja tarvetta päivittää
kotisivuja ja sosiaalisen median näkyvyyttä, sekä lisäksi terävöittää ja
monipuolistaa esimerkiksi digitaalista markkinointia. Digitaaliset tarpeet
olivat hyvin monenkirjavia, mutta erityisen suurta kiinnostusta oli kotisivujen
päivittämistä kohtaan.
Kahden viikon kiertämisen jälkeen alueellinen tarvekartoitus oli
tehty, joten oli aika siirtyä tuumailusta varsinaiseen toimeen.
Kolmas työvaihe
- Alive in Smart Countryside -hankkeen tavoitteena on, että digitaalinen transformaatio parantaa alueen vetovoimaisuutta, kehittää markkinointia ja myyntiä, uusia investointeja sekä parantaa matkailu-/majoituspalveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta. Living lab –paja kiertää Kiteellä läpi kesän. Hanke on tauolla heinäkuun ajan, mutta jatkuu taas elokuussa.
Kotiutuminen Keski-Karjalaan eteni viikkojen kuluessa hyvin
nopeasti. Risto ja Pauli nauttivat paikallisen kuntosaliyrittäjän palveluista
ja ihailivat kaupunkia ympäröivää luontoa. Hakatalot alkoivat vähitellen tuntua
toiselta kodilta. Ei mennyt aikaakaan, kun turkulaiskonsultit tervehtivät
tuttuja kiteeläisiä Kupiaisen parkkipaikalla.
Työnkuvan ytimessä oli konsultoida ja kouluttaa yrityksiä ja
yrittäjiä siitä, millä tavoin digitaalisten palveluiden kirjo on muuttunut
2010-luvulla. Konsultit ja yrittäjät päivittävät yhdessä kotisivuja ja
sosiaalisen median kanavia sekä loivat kokonaan uusia sivuja. Lisäksi
terävöitettiin sosiaalisen median kanavien sisältöä. Osa yrittäjistä kaipasi
apua myös työnjakoa ja aikatauluttamista helpottavien työkalujen kanssa sekä
esimerkiksi hakukoneoptimoinnin työkaluissa.
Yhä useampiin verkkopalveluihin ja digitaalisen markkinoinnin
toimintoihin löytyy ilmaisia työkaluja, tai vaihtoehtoisesti kuukausi- tai
vuosimaksulla toimivia SAAS-palveluita. Tämä koskee verkkosivujen suunnittelua
ja päivittämistä, sähköpostimarkkinointia, hakukoneoptimointia, verkkomainosten
graafista suunnittelua, ja niin edelleen. Lista on loputtoman pitkä.
Internet ja sen palvelulogiikka muuttuu koko ajan, ja konsultit
keskustelivat yrittäjien kanssa siitä, kuinka ratkaisevan tärkeää
kaikenkokoisille yrityksille on elää muutoksessa mukana. On erittäin tärkeää
päivittää kotisivujaan säännöllisesti ja tehdä sivuille laajempi
kasvojenkohotus riittävän usein. Mutta pelkkä kotisivujen ajantasaisena
pitäminen ei vielä riitä.
Karkeasti asian voisi ilmasta niin, että tällä hetkellä eletään
jatkuvaa digitaalista murrosta. Ja sen muutoksen mukana elämisen voi hahmottaa
jokaisen tällä vuosituhannella toimivan yrityksen yhtenä liiketoimintona. Jos
kelkasta putoaa - tarkoituksella tai tahtomattaan - se vaikuttaa erityisesti
yrityksen saavutettavuuteen sekä vaikeuttaa huomattavasti uusien asiakkaiden
tavoittamista.
Viimeisten yritystapaamisten jälkeen, kesäkuun viimeisenä
perjantaina, kullankeltainen Renault kurvasi vielä kerran Hakatalojen
parkkipaikalle. Laukkujen pakkauksen ja kaappien tyhjennyksen jälkeinen olo oli
hieman haikea, mutta maaseudun rauhasta nauttineet turkulaiset olivat itsekin
oppineet paljon. Heidän työnsä täällä oli tehty.
Epilogi (Jos Kitee on hetken kaunis)
Hakataloilta on Kiteenjärven ylittävälle sillalle matkaa
neljäsataa metriä. Kaksikko ohitti laiskasti kävellessään valkoselkätikan
pesimäalueen ja pesäpallokentän. Kesäkuinen ilta Keski-Karjalassa oli lämmin ja
tuulenvire raukea. Nuoret miehet pysähtyivät sillalle katselemaan maisemaa ja hymyilivät
mietteliäinä, kumpikaan heistä ei kokenut tarpeelliseksi sanoa mitään. Hetken
kuluttua älypuhelimen linssi tallensi kuvan auringonlaskusta. Päätyeenlahdella
oli hiljaista.
Pauli Saarikivi, taloustieteen opiskelija, konsulttilupaus, Turun yliopisto
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti