24.4.2013

SANOISTA TEKOIHIN

Keski-Karjalassa pidettiin helmi-maaliskuussa matkailuiltamia, jotka kokosivat matkailualan toimijoita keskustelemaan ajankohtaisista asioista. Jokaisessa illassa tuli esille matkailullista antia, mitä Keski-Karjalassa jo on: mukavaa majoitusta, maistuvaa ruokaa, mielenkiintoisia tapahtumia, antoisaa kulttuuria, kaunista luontoa, monipuolisia aktiviteetteja.

Iltojen teemaksi nousi tuotteistaminen. Sanotaan, että pitäisi keksiä jotain, millä saisimme seudustamme kiinnostavan ja alueelle lisää matkailijoita. Ei aina tarvitse keksiä uutta ja ihmeellistä, vaan voi olla tyytyväinen jo olemassa oleviin tuotteisiin ja palveluihin. Vaikka seutumme matkailutoimijat ovat pieniä, tulisi asia nähdä niin, että pieni voi olla osa suurempaa kokonaisuutta.

Yhteistyöllä pienistäkin voi saada suuria ja toimivia kokonaisuuksia, jos suurta haluaa tavoitella. Mutta miksi emme olisi tyytyväisiä siihen pienuuteen, jos se tuottaa tulosta? Yhteistyön merkitystä voi tuskin koskaan korostaa liikaa ja ennen kaikkea matkailun tuotteistamisessa se tulee esille. Jos haluamme kokonaisen paketin ruokailuineen, majoituksineen ja ohjelmineen, yhteistyötä voi tarvita useamman toimijan kesken.

Ja miksi emme antaisi mahdollisuutta yhteistyöllä toteuttaa toimivaa kokonaisuutta? Jokaisen toimijan oma vahvuus yhdistettynä toisen toimijan vahvuuteen, ei voi tuottaa kuin hyvää ja vahvaa tulosta. Tuskin yhteistyöstä voi olla haittaa kenellekään. Matkailuiltojen monet hyvät ideat ja ajatukset voidaan saada toteutettua juuri yhteistyötä tekemällä.

Jokainen varmasti toivoo seutukuntamme menestyvän, vaikka välillä alueeltamme kantautuvat ikävät uutiset uskoa horjuttavat. Nimenomaan näinä aikoina tulisi muistaa omat vahvuudet ja mahdollisuudet. Matkailuilloissa huomasi, että matkailualan toimijoilla on halua ja tahtoa tuotteistaa jo olemassa olevia palveluita sekä mahdollisesti myös kehittää uutta. Matkailussa on mahdollisuuksia. Nyt vain sanoista tekoihin ja toteuttamaan ideoita. Yksin tai yhteistyössä, pääasia että syntyy tulosta.
 
Riikka Toropainen, myyntisihteeri
 

4 kommenttia:

  1. Ilpo Jorasmaa24.4.2013 9.47

    Hei. Matkailulla ei ole Keski-Karjalassa todellisia mahdollisuuksia, koska matkailuyrittäjät ei kykene yhteistyöhön. Tämä ongelmahan on kohta jo ikivanha. Matkailuyritysten pitää verkostoitua vahvasti ja aidosti myös muiden palvelutuottajien kanssa mukaanlukien kulttuuritekijät, urheiluseurat, käsityöläiset jne.

    VastaaPoista
  2. Kateus ja pelko toisen menestymisestä on haudattava. Jos joku menestyy ja pärjää, auttaa se muitakin menestymään. Aito ja reilu yhteistyö tuntuu ainakin Kiteellä erittäin vaikealta. Aina joku on moittimassa jonkun toimintaa. Miten siinä voi silloin yhteistyötä tehdä? Toimijoita ja palveluita on mukavasti, kun mukaan otetaan yrittäjät ja yhdistykset. Palikat laajalle yhteisryölle löytyy, mutta puheet yhteistyöstä joutaa unohtaa, ellei jokainen muuta asennettaan. Katkeruus, kateus ja pahat puheet romukoppaan -heti! Kun jokainen tukee ja auttaa naapuriyritystä menestymäään, se poikii menestystä ja vetovoimaa kaikille. Mutta kuten sanottu, kiteeläisten ajatusmaailmaan on tultava iso muutos.

    VastaaPoista
  3. Ilpo Jorasmaa25.4.2013 8.46

    Kyllä nuo puutteet yhteistyössä ovat koko Keski-Karjalaa koskevia. Hyvin on Riikka kiteyttänyt noiden erilaisten vahvuuksien hyödyntämisen mm. kattavien tuotepakettien tekemisessä, mutta kukahan ottaisi kopin noista asioista. Suuri osa matkailuyrittäjistä kun kokee olevansa vain tilavuokraajia? Joskus olen mielessäni ajatellut, että julkisen tuen, olipa se Eun, valtion tai kuntien tukea, ehtona tulisi olla yrittäjän halu ja kyky tehdä yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa.

    VastaaPoista
  4. Kesälahdella on hieman parempaa näyttöä yhteistyöstä. Ainakin matkailu- ja kesätapahtumapuolella. Keski-Karjalasta ei löydy tällä hetkellä edes toimivaa, selkeää js ajantasaista nettisivustoa, josta palveluita ja tapahtumia voisi löytää kootusti.

    VastaaPoista