16.4.2013

MARKKINOINTIMATKALLA HELSINGISSÄ

Kävimme markkinointimatkalla Helsingissä. Osallistuimme viime viikonloppuna Oma Mökki -messuille Pohjois-Karjalan yhteisosastolla Helsingin messukeskuksessa. Pinkki iloinen ilmeemme ja reipas päivystäjäporukka saivat paljon kiitosta. Neljän päivän aikana Kevätmessuilla kävi yli 58 000 vierailijaa.

Osastollamme riitti vipinää. Kävi paljon sellaisia ihmisiä, joilla on jokin side maakuntaamme. Moni on täältä kotoisin, monella on kesämökki tai sukulaisia Pohjois-Karjalassa. Ja yllättävänkin monella on lapsi opiskelemassa Itä-Suomen yliopistossa.

Keski-Karjalan kesäasukkaat saivat edellisellä viikolla kirjeen, jossa kutsuimme heitä messuille. Kirjeessä lähti myös reipas annos tietoa seudultamme sekä ennakkoa tulevan kesän tapahtumista. Myös pysyvän asumisen markkinointi on yksi kirjeen tehtävistä. Moni mökkiläisemme kävikin messuilla. Säännöllinen yhteydenpito kesäasukkaisiin saa pelkästään kiitosta.

Itse olin laskujeni mukaan jo yhdeksännen kerran näillä messuilla. Kannattaako messuilu? Mielestäni kannattaa. Olemme vuosien mittaan tavanneet messuilla tuhansia ihmisiä, joiden kanssa on keskusteltu maakunnan asioista. Ja muuttajiakin on saatu maakuntaan näiden tapaamisten tiimoilta. Tosin muuttopäätöksiä ei messuilla tehdä, mutta uskoa kuitenkin on saatu vahvistettua.

Kysyimme arvontakyselyssämme, mikä tulee ensiksi mieleen Pohjois-Karjalasta. Monelle se on Koli, Pielinen tai Bomba. Monelle kotipaikka, kesämökki, suku, ex-anoppi tai jokin muu henkilökohtainen asia. Leevi ja Leavings on tehnyt hyvää työtä Pohjois-Karjalan markkinoinnissa: laulu ”Lähden Pohjois-Karjalaan” oli syöpynyt monen vieraamme mieleen. Mutta edelleenkin ensimmäinen ajatus maakunnasta saattoi olla köyhyys, kurjuus ja ”ryysyranta”. Tekemistä siis riittää maakuntakuvan päivittämisessä.

Henkilökohtaiset tapaamiset ja juttutuokiot ovat paras keino välittää oikeaa tietoa Pohjois-Karjalasta. Homma jatkuu kesäkuun puolivälissä Helsingissä, kun Pohjois-Karjala valtaa Senaatintorin kolmeksi päivää asialla ja viihteellä. Myös me keskikarjalaiset olemme mukana tuossa toritapahtumassa.

Suvi Spoof, seutumarkkinoija

Henkilökohtaiset juttuhetket ovat paras tapa markkinoida maakuntaa.


Pinkki osastomme ja iloiset ilmeet saivat kiitosta. Jaossa olleet 2000 Kilo iloa -kassia loppuivat kesken. Kassissa jaoimme tietoa Pohjois-Karjalasta.

Välillä väkeä oli osastollamme ruuhkaksi asti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti