30.1.2017

ODOTUKSET VS. TODELLISUUS


Tiedättehän sosiaalisessa mediassa pyörivät ”odotukset vastaan faktat”-kuvat? Niistä on blogin lopussa pari esimerkkiä. Esimerkkikuvissa on ammatti ja kuvaus, mitä eri tahot kuvittelevat sen tarkoittavan. Erot odotusten ja tosiasioiden välillä saattavat olla hyvinkin suuria. 

Sama asia tulee esille omassa työssä ja asiakastyytyväisyyskyselyissä. Yritysneuvojan oletetaan (tai ainakin toivotaan) tietävän kaiken yrittämisestä, verotuksesta, kansainvälistymisestä, tullauksesta, omistajanvaihdoksista, rahoituksista, projektihallinnasta, markkinoinnista, sijoittajien hankinnasta. Yhtäältä pitäisi kannustaa yrittäjäksi ja toisaalta pitäisi saada asiakas ymmärtämään myös riskit. 

Harvaan työhön nykyään on valmista koulutusta ja useimmat ammatit opitaan työpaikalla. Eri osa-alueisiin on koulutuksia ja yleistietoa monesta asiasta löytyy usealta taholta, mutta harva on monen alan asiantuntija, vaikka sitä yhä enemmän nykyään vaaditaankin. Monet yritykset ostavatkin eri alojen erikoisosaamisen ammattilaisilta. Tärkeää onkin tietää, kuka on minkin alan asiantuntija. 

Vaikka välillä odotukset tuntuvat ylivoimaisilta suhteessa omiin resursseihin, on vaarallista olla huomioimatta eroa odotusten ja toden kanssa. Asiakaspalaute pitää ottaa tosissaan ja sen mukaan tulee tehdä toimenpiteitä. Jos käy usein niin, etteivät asiakkaan odotukset täyty, asiakas etsii paikan, josta saa odotukset vastaavaa palvelua. Lisäksi voi olla aika varma, että ei palveluitasi suositella muillekaan. Ja tämä koskee kaikkia palvelualan yrityksiä.

Mitä sinä odotat Ketiltä ja yritysneuvonnalta? Voit kommentoida sähköpostiin: sini.hukka@keti.fi.

Sini Hukka, yrityskehittäjä

 
Mielikuvat ja todellisuus: yrittäjä.
Mielikuvat ja todellisuus: konsultti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti