26.8.2013

KAPINA KEITTIÖSSÄ - PUUROA VAI "THE PUUROA"

Älkää peljätkö rakkaat lukijat, seutublogimme ei ole muuttunut trendikkääksi ruokapalstaksi, pois se minusta. Itse asiassa ruuanvalmistus on asia, joka omalta osaltani on vain välttämätön paha.  Naistenlehtien ruokaohjesivut hyppään sujuvasti yli, avokadopastat ja macaronit saavat pysyä ”täydellisten vaimojen” keittiöissä. Vuosien varrella olen kehittänyt mielestäni kohtuullisen toimivan viiden ruokalajin arkimenun, jolla lapsiperheen arjessa pärjää – lihamakaronilaatikko, kinkkukiusaus, broilerisuikalekastike, pasta bolognese ja… pizzaperjantai.

Nyt on ääni keittiössä muuttunut, lapset ovat nousseet kapinaan. ”Miksi aina tätä samaa”, ”Äiti tää ruoka ei maistu millekään”… Kapinan siemenet on kylvetty jo muutama vuosi sitten, kun mummot suuressa viisaudessaan opettivat lapsukaiset leipomaan. Iltapäivisin keittiössämme alkoi syntyä marjapaistoksia, suklaakakkuja ja kauralastuja. Työpäivän jälkeen mustikkapiirakkaa mutustellessa ei jaksanut edes harmitella sitä, että mummot ilmeisesti olivat unohtaneet opettaa jälkien siivouksen merkityksen. Kulinaristiset kokeilut laajentuivat sushi-rullien pyörittämiseen – kiitos Manga ja Anime- innostuksen – ja muuhun itämaiseen makumaailmaan. Tavalliset äidin lihapullat eivät enää kelvanneet, vaan niiden piti olla thaimaalaisia lihapyöryköitä.  Äiti on nyt lopullisesti syrjäytetty keittiöpiiaksi, joka kelpaa kyllä edelleen kasvisten pilkkomiseen ja tiskien selvittelyyn. Keittiömestarina häärää perheemme ysiluokkalainen.

Viimeisin kädenvääntö keittiössämme käytiin aamupuuron ääressä. Minä syön puuroni (laihdutusguru Jutan ohjeiden mukaan) raejuuston ja mustikkasopan kera. Luonnollisesti tyttäreni innostuttua puuron syönnistä monen vuoden tauon jälkeen äidin puuro ei kelvannutkaan. Kaurapuuro maustetaan gourmet-puuroksi tuoreella omenasoseella, kanelilla, kardemummalla ja luomuhunajalla. Ja kieltämättä, kyllä ”the puuro” äidinkin suussa paljon paremmalta maistui!

Pienillä yksityiskohdilla on merkitystä, niin ruuan maustamisessa kuin muissakin toimissamme. Näinhän se yritystoiminnassakin menee. Näennäisesti sama tuote tai palvelu voi olla puuroa tai ”The Puuroa”. Harva yritys mainostaa pahaa ruokaa, huonoa asiakaspalvelua tai sotkuista ympäristöä. Päinvastoin – paperilla kaikki panostavat maukkaaseen ruokaan, iloiseen palveluun ja viihtyisään sisustukseen. Asiakkaiden odotukset näiden palvelulupausten sisällön suhteen kuitenkin muuttuvat – nykyisin entistä nopeammin, kiitos ruokablogien, sisustusohjelmien ja vaikkapa lisääntyneen matkailun. Se mikä kelpaa äidille, ei enää ole riittävän hyvää tyttärelle. Onneksi asiakkaan ilahduttamiseen ei kuitenkaan tarvita suuria muutoksia, pienilläkin asioilla voidaan saada paljon positiivista aikaan.

Ilahduttavasti seudullemme on viime aikoina syntynyt nuorten innokkaiden yrittäjien yrityksiä, jotka pyrkivät tekemään asioita toisin. Poimin tähän blogiin muutamia yrityksiä, joiden tuotteita tai palveluita testatessani olen itse erityisesti ilahtunut kuluneen kesän aikana: Paksuniemen Satamakahvila – ihana asiakaspalvelu, aina aurinkoiset facebook-päivitykset, jotka piristävät päivää. Hotelli Joki – pienillä sisustusratkaisuilla vanhusten palvelutalosta on taiottu tyylikäs liikematkalaistenkin arvostama laatuhotelli. Ravintola Pajokka ja taivaallisen hyvät uunijuurekset. Ravintola Reinon savuhaukitupakset – OMG! Ja KahvilaWilhelmiinan juustokakut… Osaavan keittiömestarin käsissä tavallinen marjakiisselikin nousee uusiin ulottuvuuksiin – kiitos Koivikon Kievarin.

Keski-Karjalan tarjonta on ajan hermolla, uudistuu ja pyrkii aidosti ilahduttamaan asiakkaita. Kannattaa siis tulla tutustumaan tarjontaan! Meillä on täällä myös monta mainitsematta jäänyttä Karelia A’la Carte yritystä, joiden tarjonta yhtälailla ilahduttaa ja täyttää asiakkaan odotukset.

Muuten - tänä aamuna kolmaskin perheenjäsenemme ilmoitti syövänsä aamupuuroa. Hänelle ei kuitenkaan kelpaa puuro mustikkasopan tai kanelin kera – hän haluaa ehdottomasti nauttia puuronsa puolijäisten mansikoiden kera. Kiitos Timosen mansikkatilan tämäkin onnistuu. Eli annetaan asiakkaalle sitä mitä hän haluaa!
 
Mari Eskelinen-Mäki, yritysneuvoja
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti