5.11.2018

"MEILLÄ ON KAIKKI JA ENEMMÄNKIN"

Kävimme Keski-Karjalan matkailutoimijoiden kanssa opintomatkalla Posiolla ja Iso-Syötteellä. Posio markkinoi itseään Lapin taikamaana. Kunta tunnetaan Pentikistä sekä luontokohteistaan Koronuomasta ja Riisitunturista. Pinta-alaltaan se suurempi kuin Keski-Karjala ja asukkaita siellä on vain reilut 3000.  

Retki oli silmiä avaava. Saimme jokainen kotimatkalla kertoa, mitä opimme matkalta ja mitä tuomme mukanamme Keski-Karjalaan. Tuomisia on paljon.

Huomasimme, että yrittäjät olivat ahkeria moniosaajia. Reippaasti oli lähdetty tekemään matkailubisnestä omista lähtökohdista ja opittu heti, että hyvällä palvelulla ja olemalla aito pärjää myös kansainvälisten asiakkaiden kanssa.

Opittavaa on erityisesti yrittäjien välisessä yhteistyössä. Toisten palveluita linkitettiin omille sivuille ja porukalla tehtiin markkinointitempauksia. Tarvittaessa oltiin kiireapuna toisen ravintolassa ja järjestettiin ohjelmapalveluita yhteisesti. 

Nurinaakin tietysti kuului. Metsähallituksen tiukat säännökset harmittivat, mutta toisaalta oltiin huolissaan, kuinka arvokkaat luontokohteet kestävät esimerkiksi Rovaniemeltä tuotavia isoja ryhmiä.  

Kunnan ja matkailuyrittäjien yhteistyö on myös esimerkillistä. Kunnanhalliuksen puheenjohtaja kertoi, ettei kunta avusta paikallista matkailuyhdistystä vuosittain, vaan kunta ostaa siltä 60 000 euron edestä palveluita matkailun kehittämiseen ja kuntamarkkinointiin. Sillä yhdistys on palkannut työntekijän.  

Hänen tehtäviinsä kuuluvat erilaiset markkinointitehtävät: hän mm. päivittää nettisivuja, kokoaa markkinointimateriaaleja ja koordinoi matkamessuosaston. Isona tavoitteena yhdistyksellä on houkutella ulkomaalaisia ryhmiä ja lisätä talvimatkailua. Tätä tehdään tiiviissä yhteistyössä niin Lapin kuin Kuusamonkin matkailutoimijoiden kanssa. Kehittämistyössä laajemmat matkailuhankkeet koettiin hyväksi väyläksi.

Meitä neuvottiin kirkastamaan omaa matkailubrändiämme ja etsimään kiinnostavat, mutta luontevat vahvuudet. Heidän näkövinkkelistään näitä voisivat olla Karjala, rajan läheisyys, vesistöt ja ruoka. Saimme kuulla, että terveys- ja liikuntamatkailu on kovassa nousussa. Enää eivät diskot ja pubit vedä, vaan halutaan hyviä liikuntareittejä sekä terveellistä lähiruokaa.

Meillä on tämä kaikki ja enemmänkin, totesi yksi matkalla ollut yrittäjä. Vesistöä meillä riittää ja Järvi-Suomea markkinoidaan ja brändätään nyt isoilla panoksilla. Siinä on meidän hyvä olla mukana. Ominaispiirteet löytyvät molemmin puolin rajaa olevasta karjalaisuudesta ja vahvasta kulttuuriperinnöstä. Olemme juuri saamassa valmiiksi pyöräily- ja retkeilyreitit, Karelianpolut, jotka antavat mahdollisuuksia matkailun ohjelmapalveluiden järjestämiseen. 

Tästä on hyvä lähteä käytännön toimiin. Matkailutoimijoiden tuotteistamistyöpajat käynnistyvät ensi viikolla. En epäile yhtään, etteikö niissä saataisi jo jotain konkreettista aikaan ensi kesän matkailijoille. Niin lupaavan innostunutta supinaa kuulin jo bussissa kotimatkalla. 

Raita Joutsensaari, kehityssihteeri

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti